Lze úlohy respektující koncept STEM zařadit do současné výuky přírodopisu na základní škole? Konkrétní ukázka na příkladu učiva biologie člověka.

Mgr. Lukáš Rokos, Ph.D.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Pedagogická fakulta, Katedra biologie

Koncept STEM umožňuje komplexnější přístup k vybraným oblastem učiva. Jednou z vhodných oblastí ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy je biologie člověka, jelikož se jedná o téma využívající poznatky z různých vědních disciplín. V učivu o člověku se potkávají poznatky z fyziky, chemie, ale i matematiky. Za tímto účelem momentálně připravuje tým z katedry biologie, katedry fyziky a aplikované techniky a katedry chemie úlohy, které reflektují komplexnost tohoto tématu a jsou zpracovány dle zásad konceptu STEM. Na několika konkrétních příkladech si ukážeme, že se nemusí jednat o zcela zásadní restrukturalizaci učiva, jelikož úlohy dle konceptu STEM lze využívat i nyní, kdy jsou přírodovědné předměty a matematika vyučovány jako samostatné vyučovací předměty.