Renata Ryplová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Klimatizační role vegetace je mezioborové téma, které je ve výuce prozatím často opomíjeno, ačkoliv znalosti tohoto tématu mají významný dopad na život člověka v současném světě pod vlivem globální klimatické změny. Jedná se o typický příklad STEM výuky, kdy se žáci v rámci výuky přírodopisu či průřezového tématu environmentální výchova na základě znalostí elementární fyziky, matematiky, chemie a zeměpisu a s využitím moderní měřící techniky ve vlastních experimentech seznamují s rolí vegetace v koloběhu vody a distribucí slunečního záření v krajině.
Proč je stín stromu chladnější než stín slunečníku? Proč vzrostlý strom ve městě chladí lépe a levněji než běžná přístrojová klimatizace? Jak může vegetace pomoci udržet vodu v krajině a zabránit dalšímu vysychání ? Jak pomocí vegetace zabránit přehřívání měst? A jak o tom všem poutavě učit na základní škole pomocí atraktivizujících výukových přístupů, jako je badatelská či projektová výuka, a s využitím moderní měřící techniky v žákovských experimentech? Je možné využít termokameru ve výuce přírodopisu? To vše se dozví účastníci workshopu. Budou mít možnost si vyzkoušet měření s termokamerou, IR teploměry a dalšími moderními a cenově i uživatelsky přívětivými měřícími přístroji, vyzkouší si laboratorní a v případě příznivého počasí i venkovní experimenty k tomuto tématu.
V rámci workshopu budou prezentovány výukové materiály, metodiky, pracovní listy a výuková videa, vytvořená v rámci projektu podporovaného TAČR, TL 01000294 řešitelským týmem pod vedením RNDr. Renaty Ryplové, Ph.D. z katedry biologie Pedagogické fakulty JU a doc. RNDr. Jana Pokorného z ENKi, o.p.s. Třeboň. Účastníci získají přístup ke stažení těchto materiálů zdarma pro potřeby výuky.