Josef Juráň
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Přírodovědecká fakulta, České Budějovice
(1): Mikrobiologie je na středních školách často vnímána jako abstraktní a obtížně pochopitelné téma, což může vést k nižšímu zájmu studentů. Složitost této disciplíny je způsobena zejména neviditelností mikroorganismů a absencí bezprostředního kontaktu studentů s nimi. Praktická cvičení, která by umožnila studentům poznat mikroorganismy přímo, jsou náročná na vybavení a zajištění bezpečnosti, což činí jejich realizaci pro mnoho škol obtížnou. Navíc učitelé často postrádají vhodné metodické opory a výukové materiály, které by usnadnily výuku tohoto náročného tématu. Přesto však mikrobiologie nabízí jedinečný potenciál pro integraci přírodních věd, zejména prostřednictvím praktických metod, jako je například Vinogradského válec. Tento experiment umožňuje studentům v reálném čase pozorovat mikrobiální ekosystémy a jejich dynamiku, čímž propojuje biologii, chemii, matematiku a ekologii v ucelený celek. Byl realizován průzkum mezi učiteli biologie na středních školách zaměřený na jejich zkušenosti a vnímání výuky mikrobiologie a integrované výuky. Výsledky tohoto průzkumu budou prezentovány v příspěvku spolu s příkladem integrované úlohy, která by mohla pomoci zlepšit kvalitu a efektivitu výuky mikrobiologie na středních školách.
(2): Contemporary integrated science education tries to combine individual scientific disciplines into one whole, so that students gain a broader perspective and a deeper understanding of natural processes and their interrelationships. The presented project focuses on identifying the potential of integration of individual disciplines, such as biology, chemistry, physics, geography or mathematics, with an emphasis on improving students' critical thinking, metacognitive skills and personal epistemology in the environment of Czech secondary schools. The project includes questionnaire surveys among teachers and students, which ascertains experiences with integrated teaching and its perception in the environment of schools. Based on the results of questionnaires and interviews with teachers, model teaching units will be created, which will be pilot tested in selected schools.
The project further focuses on the possibilities of applying innovative pedagogical approaches, e.g. problem- and project-based learning, inquiry-based learning, flipped classroom approach, argumentation etc., in school practice and will present specific teaching units that are part of the project. The outputs of the project are aimed at supporting teachers in the implementation of integrated teaching and improving the educational experience of students.