Jiří Fišer
Přírodovědecká fakulta, Univerzita J.E. Purkyně, Ústí nad Labem
Programování vždy bylo klíčovou části unifikovaného přístupu ke vzdělávání v oblasti STEM. Výraznějšímu uplatnění bránila nejednotnost programovacích jazyků, omezená dostupnost specializovaných knihoven a především nízká úroveň abstrakce současných programovacích jazyků (i malý interaktivní program vyžaduje stovky řádku programu). Tato situace se ale v poslední době výrazně mění. Jazyk Python se sice nestal (a nestane) jediným univerzálním jazykem, ale spojuje v sobě velké rozšíření, vynikající podporu i existenci specializovaných knihoven. Poslední nedostatek pak řeší generování komplexních kódů pomocí umělé inteligence založené velkých jazykových modelech (LLM). Tato schopnost je v současnosti (nejen dle našeho názoru) jedním z hlavních přínosů LLM pro oblast STEM vzdělávání. Příspěvek na praktickém příkladě ukazuje možnosti využití ChatGPT ve výuce fyziky (Keplerovy zákony) a to jak při přípravě interaktivních materiálů tak i při výuce programování (porozumění a aktivní modifikace programu). Pozornost je věnována i omezením současných LLM (omezený kontext, halucinace, předpojatost, apod.).