doc. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
Katedra chemie a didaktiky chemie, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova
Akronym STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics) je v posledních letech v oblasti přírodovědného, technického a matematického vzdělávání velmi frekventovaným fenoménem. Navzdory stále rostoucí pozornosti, která mu je věnována, však chybí v tomto přístupu jasná koncepce toho, co STEM vzdělávání vlastně představuje nebo má představovat, a jak by mělo být implementováno do školní praxe a do přípravy učitelů. I když STEM a STEM vzdělávání zaznamenává zejména ve vzdělávací politice vzrůstající popularitu, existuje mnoho různých otázek, které dosud nejsou dostatečně zodpovězeny. Je třeba se zamýšlet nad jeho původem a tím, co za ním stojí, analyzovat jeho východiska v odborné literatuře a podněcovat solidní výzkumné studie, které by podpořily jeho relevanci. Pod hlavičkou STEM se totiž mohou vyskytovat různé přístupy, které bychom chtěli uvést do širší diskuse: STEM jako společné označení souvisejících/příbuzných oborů, STEM vzdělávání jako společné označení pro vzdělávání v příbuzných oborech (integrovaně nebo separovaně), STEM jako slogan, STEM jako politická agenda, STEM jako přístup k výuce a další. Současný stav bude ilustrován na řadě projektů včetně aktivit mezinárodního konsorcia ICSE (International Centre for STEM Education) při Pedagogické univerzitě ve Freiburgu (https://icse.eu/).