Jiří Dostál
Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta
Nové trendy ve vzdělávání vyžadují nejen změny v přístupech k výběru učiva, volbě metod, organizačních forem nebo koncipování výuky, ale i k využívání specifických učebních pomůcek, a především existenci vhodných prostor v podobě dílen, laboratoří a odborných učeben. Řada zainteresovaných lidí dokáže věcně diskutovat o tom, zda má být výuka STEM realizována odděleně v rámci jednotlivých vyučovacích předmětů či formou méně či více provázaného celku („superpředmětu“). Pokud se přikloníme k druhé z možností, je otázkou, jak by potom měl vypadat vhodný prostor pro výuku? Bude se podobat klasické kmenové třídě nebo bude mít jinou podobu? Půjde více o odbornou učebnu připomínající laboratoř chemie, fyziky, informatiky, přírodopisu, dílnu pro technická praktika, školní pozemek nebo dokonce výtvarný ateliér? Zejména pak, má-li být při STEM vzdělávacích aktivitách rozvíjena současně i technická tvořivost?