STEM jako cesta atraktivizace botanické výuky

Renata Ryplová
katedra biologie PF JU České Budějovice, České Budějovice

Botanika je patří mezi žáky a studenty všech stupňů škol nejen v Čechách, ale i celosvětově, k méně oblíbeným disciplínám v rámci přírodních věd. Botanická témata ve výuce jsou žáky považována za příliš náročná, teoretická, založená na memorování, pro život nepotřebná. V českém kurikulu navíc chybí témata poukazující na význam rostlinných procesů v životním prostředí člověka a to zejména v době klimatické změny. Tyto problémy jsou spojeny s fenoménem tzv. „Plant blindness“ – lidského přehlížení rostlin a ignorance jejich významu v našem životním prostředí. Tomuto fenoménu čelí učitelé botaniky napříč kontinenty již po několik desetiletí a hledají proto cesty k atraktivizaci botanické výuky. STEM výuka je jednou z nich. Příspěvek se zabývá možnostmi uplatnění přístupu STEM v botanice s cílem vzbudit zájem žáků o rostliny a potlačit fenomén „Plant blindness“. Budou prezentovány výsledky několika případových studií zabývajících se využitím STEM ve výuce konkrétních botanických témat (např. fotosyntéza, transpirace).