Martin Bílek

Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. vystudoval Pedagogickou fakultu v Hradci Králové v oboru učitelství chemie a fyziky, získal titul Ph.D. v oboru pedagogika na PedF UK a je habilitován a inaugurován v oboru teorie vyučování chemie na FPV UMB v Banské Bystrici.

V současné době pracuje na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde postupně zastával pozice proděkana pro vědu a výzkum a proděkana pro celoživotní a distanční vzdělávání, ve funkci vedoucího Katedry chemie a didaktiky chemie. Před tím působil na univerzitách v České republice (UHK, UJEP) i v zahraničí (NTNU Trondheim, Univerzita v Mariboru, Univerzita Mateja Bela v Banské Bystrici, UKF v Nitře).

Ve své odborné činnosti se zabývá především didaktikou chemie a do širšího okruhu jeho odborných zájmů patří didaktika přírodovědných a technických předmětů, metodologie přírodovědného poznávání, pedagogického a oborově-didaktického výzkumu, využívání ICT ve vzdělávání a další oblasti spojené se vzděláváním a aplikovanou informatikou.

Je členem řady odborných společností, vědeckých rad a odborných komisí, např. ad-hoc komisí pro pedagogické obory Slovenské akreditační agentury pro vysoké školy nebo místopředsedou výboru Odborné skupiny pro chemické vzdělávání České společnosti chemické. Je nebo byl řešitelem projektů MOST ze programu Horizon2020, MaSciL ze 7. Rámcového programu EU nebo GEM z programu EU LC, několika projektů GAČR, TAČR a dalších vědeckých a rozvojových projektů.

Publikuje v časopisech zaměřených na přírodovědné vzdělávání a aplikovanou informatiku a je autorem několika monografií např. Didaktika chemie – výzkum a vysokoškolská výuka, K virtualizaci školních experimentálních činností, Psychogenetické aspekty didaktiky chemie, Interaction of Real and Virtual Environment in Early Science Education: Tradition and Challenges nebo Prírodovedné vzdelávanie v informačnej společnosti.

Prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. graduated from the Faculty of Education in Hradec Králové in the field of teaching chemistry and physics, received the Ph.D. in the field of pedagogy at Faculty of Education of Charles University in Prague and is habilitated and inaugurated as professor in the field of Chemistry teaching theory at the Faculty of Natural Sciences of Matej Bel University in Banska Bystrica.

He currently works at the Faculty of Education of Charles University, where he successively held the positions of vice-dean for science and research and vice-dean for lifelong and distance education, in the position of head of the Department of Chemistry and Chemistry Didactics. Before that, he worked at universities in the Czech Republic (University of Hradec Králové, J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem) and abroad (NTNU Trondheim, University of Maribor, Matej Bel University in Banská Bystrica, Constantine the Philosopher University in Nitra).

In his professional activity, he mainly deals with the didactics of chemistry, and his broader professional interests include the didactics of natural science and technical subjects, the methodology of natural science learning, pedagogical and branch-didactic research, the use of ICT in education and other areas related to education and applied informatics. He is a member of a number of professional societies, scientific councils and professional commissions, e.g. the ad-hoc commission for pedagogical fields of the Slovak Accreditation Agency for Universities or the vice-chairman of the committee of the Expert Group for Chemical Education of the Czech Chemical Society. He is or was a project manager of project from the Horizon2020 program (MOST), from the 7th EU Framework Program (MaSciL) or from the EU LC program (GEM), several projects of Grant Agency of the Czech Republic and Technology Agency of the Czech Republic, and other scientific and development projects. He publishes in journals focused on science education and applied informatics and is the author of several monographs, e.g. Didactics of chemistry – research and education at university, To virtualize school experimental activities, Psychogenetic aspects of didactics of chemistry, Interaction of Real and Virtual Environment in Early Science Education: Tradition and Challenges or Science education in the information society.