Nová učebnice science: 20 témat pro integrovanou výuku přírodních věd

Tereza Patlejchová
Přírodovědecká fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, České Budějovice

V České republice se diskutuje o integraci tradičních školních předmětů, jako jsou biologie, chemie a fyzika, do jednotného předmětu nazvaného Science, avšak její realizace je zatím omezená. Na nižším stupni základních škol tento koncept existuje ve formě prvouky, ale na střední školy se ho zatím nedaří přenést. Přírodovědné předměty se od druhého stupně základní školy rozdělí a až na výjimky, (jednotky konkrétních gymnázií v ČR), zůstávají oddělené až do konce vzdělávání. Výhody integrovaného přístupu jsou přitom zřejmé – příroda není rozdělena podle kategorií vytvořených člověkem, a proto je obtížné pochopit její složitost a vzájemné souvislosti pouze na základě jednotlivých fragmentů informací. Ve výuce přírodních věd je proto důležité propojit jednotlivé disciplíny, aby je studenti mohli pochopit jako jeden celek a naučili se rozpoznávat vzájemné vazby. Inspiraci můžeme hledat v zahraničí, kde tento systém v některých zemích funguje. Jednou z překážek integrace přírodovědných předmětů na středních školách jak v ČR, tak v jiných zemích, je absence relevantní publikace k této problematice. Představovaná učebnice využívá metodu Study and Discuss IT a obsahuje 20 komplexních témat, které budou v příspěvku podrobněji popsány. Učebnice má za cíl zvýšit zájem studentů o přírodní vědy, prohloubit jejich porozumění a motivaci k dalšímu studiu.