Vinogradského válec a mikrobiologie: možnost integrace přírodních věd v praxi

Josef Juráň
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Přírodovědecká fakulta, České Budějovice

Mikrobiologie je na středních školách často vnímána jako abstraktní a obtížně pochopitelné téma, což může vést k nižšímu zájmu studentů. Složitost této disciplíny je způsobena zejména neviditelností mikroorganismů a absencí bezprostředního kontaktu studentů s nimi. Praktická cvičení, která by umožnila studentům poznat mikroorganismy přímo, jsou náročná na vybavení a zajištění bezpečnosti, což činí jejich realizaci pro mnoho škol obtížnou. Navíc učitelé často postrádají vhodné metodické opory a výukové materiály, které by usnadnily výuku tohoto náročného tématu. Přesto však mikrobiologie nabízí jedinečný potenciál pro integraci přírodních věd, zejména prostřednictvím praktických metod, jako je například Vinogradského válec. Tento experiment umožňuje studentům v reálném čase pozorovat mikrobiální ekosystémy a jejich dynamiku, čímž propojuje biologii, chemii, matematiku a ekologii v ucelený celek. Byl realizován průzkum mezi učiteli biologie na středních školách zaměřený na jejich zkušenosti a vnímání výuky mikrobiologie a integrované výuky. Výsledky tohoto průzkumu budou prezentovány v příspěvku spolu s příkladem integrované úlohy, která by mohla pomoci zlepšit kvalitu a efektivitu výuky mikrobiologie na středních školách.