Praktický workshop vedený studenty Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (PF JU) bude zaměřen na představení výukových aktivit implementujících koncept STEM do reálné výuky oborových předmětů (např. matematiky, zeměpisu, biologie, fyziky, technické výchovy, IT aj.). Workshop je určen pro učitele z praxe i studenty učitelství. Studenti PF JU prakticky představí, s využitím metod aktivizující výuky, své vlastní příklady využití konceptu STEM ve výuce.
Hlavní témata výukových aktivit představovaných v rámci workshopu
Poznejte Měsíc z různých úhlů pohledu
Bc. Veronika Rajtmajerová
Aktivita, která v sobě snoubí úkoly z biologie, zeměpisu i fyziky.
Biofyzikální štafeta
Bc. Veronika Pechová
Aktivita zaměřená na pohyb a práci s obrazovými materiály (rostliny, bezobratlí, obratlovci, látky). Tematické zaměření zeměpis, fyzika a matematika.
Online test ze STEM otázek
Bc. David Kafka
Na workshopu bude předveden online test s otázkami propojujícími jednotlivé oblasti STEM. Účastníci si individuálně test "zahrají", na bázi soutěže Bobřík si vyzkouší odpovídat na otázky interaktivně nebo výběrem správné odpovědi. Test poskytne správné odpovědi a vyhodnocení.
Co vlastně dělá meteorolog? Aneb pomozte Českému hydrometeorologickému ústavu změřit základní meteorologické prvky a zjistit jak všechny přístroje fungují?
Bc. Renata Uhlíková, Jaroslav Stach
Práce s historickými meteorologickými přístroji, vyzkoušíte si povinnosti meteorologa.
Domovní schůze v 19. století
Bc. Petra Kvěchová
Domovní schůze z 19. století je komunikační aktivita, jejímž cílem je žáky seznámit s významnými spisovateli z 19. století. Žáci dostanou indicie, které si ve skupině postupně čtou a vytahují z nich důležité informace, které doplňují do připraveného schématu. Aktivita pomáhá rozvíjet některé klíčové kompetence. Žák se naučí vyhledávat informace v textu, naslouchat druhým a vhodně na ně reagovat a spolupracovat ve skupině.
Evropské měny
Bc. Petra Kvěchová
Úkolem žáků je přiřadit evropskou měnu k vlajce a poté umístit na mapu Evropy. Žáci propojují znalosti z finanční matematiky a zeměpisu. Žáci mohou pracovat ve skupinách nebo samostatně. Pracují s pojmy Eurozóna, Evropská unie atd.
Aplikace MathCityMap a matematicko-zeměpisné hádanky
Bc. Hana Boublíková
Na tomto stanovišti bude zájemcům představena aplikace MathCityMap, která propojuje matematiku, zeměpis a technologie. Žáci si v ní mohou vyzkoušet orientaci v terénu, řešení matematických úloh v praxi a zároveň práci s technologiemi (telefony či tablety). Dále bude připravena ukázka několika matematicko-zeměpisných hádanek, které hravou formou přispívají k rozvoji logického myšlení žáků a zároveň se při jejich řešení žáci dozvědí různé zeměpisné zajímavosti. Zájemci si mohou úlohy z aplikace MathCityMap i matematickozeměpisné hádanky sami vyzkoušet.
Kulaté obyvatelstvo
Bc. Dominik Kiš
Cílem aktivity je zdokonalení žáků v míčových sportech a vývoj fyzické zdatnosti (rychlost a síla) společně s upevněním vědomostí z geografie sídel (počty obyvatel českých měst).
Planeta z přírody
Bc. Dominik Kiš
Cílem aktivity je pohyb žáků v přírodě, běh se změnami směru, dřepy, obratnost společně s prokázáním vědomostí z oblasti „Přírodní obraz Země“. Navíc si žáci upevňují dovednost práce s atlasem.