Praktické aktivity z teorie grafů s využitím webové aplikace GraphOnline

Alžběta Kolaříková
Katedra matematiky, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Olomouc

Příspěvek se zaměřuje na možnosti výuky teorie grafů na 2. stupni základní školy s využitím digitálních nástrojů. Teorie grafů, přestože není v běžné školní praxi často zastoupena, nabízí široký prostor pro rozvoj logického uvažování, algoritmického myšlení a schopnosti řešit problémy propojené s každodenním životem. Hlavní část příspěvku bude věnována práci s webovou aplikací GraphOnline, která umožňuje intuitivní vytváření, vizualizaci a analýzu grafů. Budou představeny aktivity, které lze využít přímo ve výuce, například převod situace z reálného světa do podoby grafu, objevování algoritmů žáky či úprava a tvorba grafu tak, aby splňoval zadané podmínky. Uvedené úlohy budou ilustrovat, jak lze s pomocí digitálního prostředí propojit abstraktní matematické pojmy s praktickými úlohami a jak lze vést žáky k objevování souvislostí mezi matematikou a realitou. V závěru budou krátce zmíněny i další dostupné aplikace a online zdroje vhodné pro podporu výuky teorie grafů, které mohou učitelům nabídnout rozšíření možností a inspiraci pro vlastní práci ve třídě.