Možnosti využití digitálních technologií při výuce geometrických zobrazení v prostoru

Petra Pirklová
Technická univerzita v Liberci, Liberec

Výuka prostorových geometrických zobrazení není obsažena v RVP ZŠ ani SŠ. Nicméně během několikaleté výuky budoucích učitelů a učitelek 1. stupně bylo zjištěno, že tito studenti, a nejen oni, v rámci výukových aktivit zaměňují geometrická zobrazení v rovině a geometrická zobrazení v prostoru. Jednotlivé typy zobrazení také nesprávně používají. Naším cílem proto bylo, seznámit výše zmíněné studenty s prostorovými geometrickými zobrazeními a jejich vlastnostmi, aby je s rovinnými zobrazeními nezaměňovali. Výuka geometrických zobrazení v prostoru, však klade velké nároky na prostorovou představivost studentů, která u nich často není dostatečně vyvinuta. Proto jsme se snažili zapojit do výuky těchto zobrazení nejen různé pomůcky, ale také moderní digitální technologie např. program GeoGebra, 3D tisk či AI. V příspěvku budou rovněž představeny problémy, které při výuce těchto zobrazení vyvstávají a jak lze pomocí vhodných konkrétních aktivit a pomůcek tyto problémy řešit.