Helena Koldová
Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v ČB, České Budějovice
(společný příspěvek s Lukášem Rokosem)
Ve světle revize rámcových vzdělávacích programů je často zmiňována integrace vzdělávacích obsahů přírodovědných předmětů, technické výchovy, informatiky a matematiky. Příkladem je nově pilotovaný předmět Příroda a já i v zahraničí populární přístup STEM. Integrovaná výuka představuje významný krok směrem k modernizaci vzdělávacího procesu, který podporuje mezioborové myšlení a hlubší porozumění komplexním jevům. Vyžaduje však i jistotu učitelů v jednotlivých integrovaných disciplínách a znalost rozmanitých metod a postupů, Tento příspěvek se zaměřuje na míru jistoty, kterou pociťují učitelé z praxe ve vztahu k realizaci integrované výuky s důrazem na obsah předmětu Příroda a já a přístup STEM. Při kvantitativním šetření, zahrnujícího dotazníkové šetření, bylo sledováno, zda vystudovaná aprobace a vyučované předměty ovlivňují míru jistoty daných učitelů (tzv. self-efficacy) pro takto koncipovanou výuku. Příspěvek představí také možnosti a bariéry, které učitelé v souvislosti se sledovanou problematikou vnímají, a navrhne doporučení pro efektivní implementaci integrované výuky v praxi.