doc. RNDr. Helena Koldová, Ph.D.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta
Představíme pojmy integrace obecně i z hlediska integrace ve vzdělávání, budeme se věnovat teoretickému uvedení do problematiky mono nebo multidisciplinarita, inter či transdisciplinární přístup jak ve vědě, tak ve vzdělávání. Při diskuzi o integrované výuce matematiky zmíníme problém integrace vzdělávacích obsahů, problém didaktické transformace a interpretace, ukážeme, jak nahlížet na integraci vybraných vzdělávacích obsahů (STEM, STREAM, CLIL, apod.). Uvedené konstrukty jsou základním teoretickým uvedením do problematiky, jež bývá v publikacích či v učitelském žargonu uváděna pod různými a nejednotnými názvy, někdy s označením mezipředmětová výuka, jindy integrovaná výuka, také průřezová témata či přesahy a vazby ve výuce. Pokusíme se související pojmy uspořádat, porovnat definice, pohledy či názory z různých zdrojů a poskytnout tak prostor pro vytvoření si vlastního přístupu k problematice integrace disciplín (vzdělávacích oblastí) v didaktice.