prof. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.
Masarykova univerzita, Brno
Potřeba didaktiky vyvstává všude tam, kde má docházet k plodnému setkávání žáků a učitelů nad obsahem. Didaktika je v referátu představena jako profesní věda pro učitele, která jim poskytuje oporu při plánování, realizaci a reflektování výuky. Speciální pozornost je v referátu věnována oborovým didaktikám, které zohledňují skutečnost, že učitel je vždy učitelem „něčeho“, a nikoliv „ničeho“ či „čehokoliv“. Oborové didaktiky a v jejich přesahu didaktika transdisciplinární se profilují do podoby „teorie obsahové transformace“, která umožňuje učitelům porozumět tomu, jak se u žáků při konfrontaci se vzdělávacím obsahem utvářejí jejich znalosti, dovednosti a jiné dispozice. V závěru referátu je předložen pokus o systematizaci funkcí a struktury didaktiky, a to mj. vzhledem ke koncipování doktorských studijních programů v oborových didaktikách na univerzitách v ČR.