Kritické a tvořivé využívání dynamické geometrie v matematice základní školy

Mgr. Lukáš Vízek, Ph.D.
Univerzita Hradec Králové
Přírodovědecká fakulta

Geometrie ve školské matematice vystupuje ve dvou rolích, na jedné straně představuje předmět přirozeně zakotvený v antických Eukleidových Základech, na druhé straně přijímá podobu z moderního světa dynamických počítačových technologií. Současné geometrické vzdělávání usiluje o protnutí těchto rolí, přenáší klasické přístupy do dynamických prostředí a nachází významy geometrických softwarů pro práci a porozumění v antickému oboru. V přednášce se zaměříme na využívání dynamických prostředí v rovinné geometrii na druhém stupni základní školy, ukážeme výsledky výzkumných šetření a předvedeme vlastní zkušenosti s užitím počítačů ve vyučování. Budeme uvažovat o tom, jak studenty vést k správnému, kritickému a tvořivému používání moderních technologií, neboť orientace v digitálním prostředí je předpokládána jako nový cíl základního vzdělávání při současné revizi Rámcového vzdělávacího programu.