Pěstování digitální kompetence na 1. stupni ZŠ s učebnicemi Svět čísel a tvarů

Alena Hošpesová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, České Budějovice

Spoluautor: Jiří Vaníček
RVP ZV (2021, str. 13) uvádí jako součást nově zařazené digitální kompetence, že žák na konci základního vzdělávání „využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce“. Ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace vidíme jako možné a užitečné zaměřit se právě na tento výstup prostřednictvím řešení úloh: (a) v aritmetice při rozvíjení funkčního myšlení, v geometrii vytvářením dynamických reprezentací vedoucích k obohacování žákovských představ o geometrických útvarech.
V prezentaci ukážeme některé úlohy z existujících učebnic (Matematika pro 4. ročník a Matematika pro 5. ročník řady Svět čísel a tvarů), které je možné řešit s podporou počítače a postupně tak rozvíjet digitální kompetenci. Při hledání vhodných úloh jsme byli v první řadě vedeni snahou o prohloubení porozumění matematickému obsahu. Navrhujeme taková řešení, při nichž žák manipulací s čísly a geometrickými tvary v digitálním prostředí modeluje změny, které tužkou na papíře lze zachytit jen těžkopádně nebo vůbec ne. Během krátké doby žák získává mnoho zkušeností s tím, jak se geometrické tvary nebo výsledky operací mění a které vlastnosti zůstávají invariantní. Rychleji si vytvoří mentální představu daného obrazce nebo konceptu. V našich metodických postupech navrhujeme použít tabulkový editor (MS Excel nebo Libre Office Calc) v aritmetice a software dynamické geometrie (Geogebra) v geometrii.