Digitální kompetence při výuce matematiky na základní škole

Miroslava Huclová
Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň

První část článku se zabývá změnou v systému kurikulárních dokumentů České republiky, zejména zaváděním nové klíčové kompetence – digitální kompetence do školních vzdělávacích programů na základní škole. Digitální kompetence ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace jsou konkretizovány na jednotlivé činnosti žáka na 1. a 2. stupni základní školy. Teoretická část se zabývá i nastavenými nástroji a podmínkami školy pro naplňování uvedených kompetencí nejen v matematice. Druhá část článku uvádí konkrétní způsob výuky žáků 9. ročníku základní školy v tematickém okruhu Geometrie v rovině a v prostoru s využitím tradičních metod výuky a s využitím modelovacího software Thinkercad spojeného s 3D tiskem. Stanovené výzkumné otázky, jejich vyhodnocení a analýza přináší odpovědi na nejen na efektivitu výuky s využitím digitálních zařízení, ale i na způsob výuky, použité metody, software a způsoby práce s využitím 3D tisku při výuce. V článku je zaznamenán i pohled žáků na tento druh výuky.