Implementace 3D tisku ve výuce matematiky

Daniela Bímová
Technická univerzita v Liberci, Liberec 1

V příspěvku popíšeme konkrétní možnosti implementace 3D tisku ve výuce matematiky. Představíme sadu úloh zaměřenou na rozvíjení prostorových schopností žáků pomocí různých zobrazení krychlových těles a ořezaných krychlí. Podstata řešení těchto úloh spočívá například v přiřazování navzájem si odpovídajících znázornění jednotlivých modelů těles k sobě nebo v přiřazování trojic pravoúhlých pohledů k příslušným modelům znázorněným v rovnoběžném promítání i volném rovnoběžném promítání. Řešení úloh probíhá v prostředí vytvořené GeoGebra knihy. Takovéto úlohy jsou pro žáky různě obtížné, proto byly ke všem úlohám vymodelovány a následně vytištěny 3D modely těles, které žáci používají jako pomůcky při řešení úloh. Sada úloh a aktivity spojené s jejich řešením byly vyzkoušeny při výuce matematiky s žáky základní školy. Při této výuce jsme se zaměřovali především na aktivity žáků při řešení jednotlivých úloh a na způsoby využívání vytištěných modelů těles žáky. Součástí příspěvku budou i výsledky pozorování a zkušenosti získané při implementaci a rozhovorech s žáky a učiteli.