Jak namíchat maltu (STEM úlohy)

Adam Čech
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, České Budějovice

V rámci příspěvku bude představen pracovní list obsahující úlohy pro STEM vzdělávání. STEM vzdělávání nabízí interakci různých oborů – přírodní vědy, technologie, technika a matematika. Úlohy s potenciálem pro STEM vzdělávání jsou schopny tuto interakci podporovat. Vhodným oborem pro tyto úlohy je obor stavebnictví. V oboru stavebnictví se dají vymyslet úlohy, které se dotýkají více školních předmětů – matematiky, fyziky, chemie, přírodopisu, finanční gramotnosti, ICT a dalších.

Pracovní list obsahuje nově vytvořené úlohy, které se zabývají reálnou situací – míchání malty. V úlohách si například spočítáme, kolik bude potřeba malty na renovaci plotu a jaké budou náklady na vápenocementovou maltu. Během řešení využijeme znalostí a dovedností, které mají žáci devátého ročníku základní školy. Pro řešení se nám bude zejména hodit přímá úměrnost, převod jednotek a práce s daty získanými z internetu. Dále bude potřeba výpočet hustoty, chemické názvosloví a dostane se i na práci s tabulkovým procesorem MS Excel.