JČMF  

MATEMATIKA PRO VŠECHNY

  SUMA JČMF

Matematika pro všechny v kontextu didaktiky matematiky

3. Výukové materiály a digitální výuková prostředí

 

Vyučující jsou mnohdy stavěni do nelehké situace, neboť "klasické" učebnice jsou převážně tvořeny pro frontální způsoby výuky a při tvorbě učebních pomůcek jsou vyučující téměř výhradně odkázáni na "samovýrobu". Náš projekt Matematika pro všechny je v tomto kontextu vhodným doplněním klasické učebnice. Představuje soubor materiálů, vytvořených ve spolupráci s pedagogy, didaktiky a praktikujícími učiteli na všech typech škol. Vzhledem k procesu jejich vzniku si troufáme říci, že kromě využití jedné z metod výuky podporované počítačem využívají i mnoho z dalších metod, uvedených v seznamu výše.

Jednou z komplexních metod je metoda spojenou s moderní technikou, výuka podporovaná počítačem, o kterou registrujeme v poslední době nárůst zájmu ze strany učitelů. Nelze zpochybnit přínos této metody ve vyučování, ale je nutné mít na zřeteli její vazbu na učivo a to ve vzájemné symbióze tak, aby výuková metoda byla doplňující a s učivem ve vyvažující jednotě (Maňák et al., 2008). Všechny výzkumy, zkoumající efektivitu výukových metod potvrdily, že univerzální jednota neexistuje, účinnost je pokaždé závislá na respektování podmínek a faktorů, působících ve vzdělávacím procesu (Terhart & Wenzel, 1993, s. 346). V souvislosti s výukou podporovanou počítačem bývá definováno výukové prostředí ve smyslu tzv. hypermediálních výukových prostředí (hypermedia learning environments), či konstruktivistického výukového prostředí (constuctivistic learning environments). Takovým digitálním výukovým prostředím v matematickém vyučování rozumíme prostředí, které můžeme použít ve výuce tak, abychom maximalizovali úspěch pojmotvorného procesu v myslích žáků. Tedy zjednodušeně řečeno hypermediální výukové materiály, které z jednoho úhlu pohledu představují přípravu učitele (scénář) na výuku, z druhého úhlu pohledu jsou učebními texty, materiály pro výuku. Takovým materiálem jsou i šablony pro učitele a pracovní listy vytvářené v projektu Matematika pro všechny. Existuje velké množství programů, které mohou pomoci při vytváření digitálního výukového prostředí pro výuku matematiky. Jsou to programy CAS (Computer Algebra Systems - například Maple, Mathematica, wxMaxima, aj.), které provádějí symbolické a numerické výpočty (řeší algebraické výrazy, rovnice, vykreslují grafy funkcí apod). Dále programy dynamické geometrie - DGS (Dynamic Geometry Systems - například Cabri, GeoGebra, aj.), které slouží jako geometrický náčrtník k vykreslování geometrických útvarů, konstrukcí, umožňují manipulaci s nimi a provádí i některé výpočty. Dalším typem programů, které pomáhají utvářet dobré výukové prostředí, jsou tzv. Spreadsheet (tabulkové procesory - například Excel). Tyto programy mohou pomocí tabulek, tedy hromadného zpracování zadaných dat, vést k utváření pojmů v matematice, vizualizovat data do grafů apod. Ještě bychom měli zmínit uzavřená výuková prostředí, různé trenažery, programy simulující určitý jev, programy umožňující dokazování vět (CoCoa), interaktivní učebnice, konstruktivní výukové programy (Logo) aj. Nicméně si dnes uvědomujeme jistou zkostnatělost takového rozlišení typů matematických programů. Znakem současných matematických programů je velká otevřenost vzhledem k balíkům funkcí, které obsahují, všechny DGS systémy obsahují některé algebraické funkce a i programy typu Spreadsheet (jako například GeoGebra, Cabri, apod.) a stejně tak i programy CAS jsou doplněné o mnoho nových interaktivních výstupů.

 

další kapitola: 4. Matematické myšlení

 

   

 

administrace