JČMF  

MATEMATIKA PRO VŠECHNY

  SUMA JČMF

Matematika pro všechny v kontextu didaktiky matematiky

5. Mezipředmětové vztahy, aplikace matematiky

 

Evropským trendem je, i v matematickém vzdělávání, orientace na klíčové kompetence. Podle závazného strategického dokumentu Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice Bílá kniha (2001) se mají stát nástrojem proměny encyklopedického vzdělávání. V tomto dokumentu na str. 34 je uvedeno, že "bude prohloubena vzájemná provázanost mezi cíli, obsahem vzdělávání a kompetencemi, důraz bude kladen na získání klíčových kompetencí". V souvislosti s integrací vzdělávacích obsahů je zde na str. 38 zmíněno: "Budou rozvíjeny mezipředmětové vazby a výuka v integrovaných celcích i uplatňovány nové formy výuky, které usnadní vnitřní diferenciaci až individualizaci vzdělávání".

Charakteristickým rysem dnešní doby je globalizovaný pohled na svět. Pojetí vzdělání ve společnosti vědění se v mnoha ohledech liší od společnosti industriální, na kterou navazuje (Maňák et al., 2008, s. 11). Protože jde o střet ekonomických a sociálních systémů, je nezbytné si uvědomovat znaky kurikula minulosti, současnosti a budoucnosti a vidět jejich rozdíly. Greger a Černý (2007, s. 31) porovnávají charakteristické znaky kurikula minulosti a budoucnosti. Uveďme jen vybraná porovnání kurikula minulosti - kurikula budoucnosti: a) vědění představuje hodnotu samo pro sebe - žáci se ve vědění realizují; b) důraz na předmětové znalosti - podporují se mezipředmětové vztahy; c) existuje předěl mezi školním věděním a věděním pro praxi - osvojované vědění slouží k řešení problémů každodenního života; d) převládá předávání (transmise) vědění od učitele k žákům - kladen důraz na přetváření vědění na tvořivou práci věděním; e) aj.

Výsledkem jsou očekávané intervence do kurikula. Jedna z nejdůležitějších intervencí odpovídá na současný stav, kdy se škola uzavírá do tradičních vyučovacích předmětů a strnulých kutikulárních okruhů, ačkoli život společnosti se rychle rozvíjí a definuje jiné potřeby poznatků (Maňák et al., 2008, s. 12). Současná kurikula vyžadují integraci vyučovacích předmětů i vzdělávacích oborů. Nezbytné proto je jednotlivé obory a disciplíny vzájemně prolínat a obohacovat. Klasický typ vzdělávání, který preferuje výuku jednotlivých předmětů odděleně, již neodpovídá potřebám dnešní doby. Šablony pro učitele a pracovní listy pro žáky v projektu Matematika pro všechny jsou navržené tak, aby v maximální míře naplňovaly uvedené aspekty současných trendů ve vzdělávání, jsou zaměřené na rozvoj mezipředmětových vztahů a jsou i aplikací reálného světa kolem nás.

 

další kapitola: 6. Literatura

 

   

 

administrace