Head

Veletrh nápadů učitelů fyziky 28

Program konference*)

Průběžný seznam přihlášených v pdf

*)  Změna programu vyhrazena

 

Pátek 1. 9. 2023

Moderuje: Jiří Tesař

13:00 - zahájení (děkanka PF, rektor JU)

 

13:20  Leoš Dvořák

Jednoduché pokusy ve výuce fyziky - přežijí i do budoucna?

O tom, že jednoduché pokusy jsou oblíbeným kořením ve výuce fyziky, svědčí mimo jiné i řada ročníků Veletrhu nápadů. Přesto existují důvody k obavám, zda do budoucna nemohou být „ohroženým druhem“. V příspěvku se jich zastaneme, podíváme se na ně i z obecnějších a trochu netradičních pohledů, a samozřejmě si ty obecné řeči budeme demonstrovat na příkladech konkrétních pokusů…

 

13:45 Václav Kohout, Věra Koudelková

Demonstrační souprava pro výuku elektrických obvodů

V příspěvku představíme námi vyvinutou demonstrační soupravu pro výuku elektřiny na základní škole. Souprava obsahuje součástky pro demonstraci základních elektrických obvodů (včetně polovodičů) i pro měření proudu a napětí. Základní princip soupravy je magnetické propojování vodičů a jednotlivých součástek. Součástky jsou zároveň koncipovány tak, aby je bylo možno umístit na magnetickou tabuli.

 

14:05 Vladimír Vochozka, Tomáš Sosna

Vizualizace kondukce termokamerou

Příspěvek popisuje tři pokusy z oblasti vedení tepla, jejichž průběh je vizualizován pomocí termokamery. První pokus demonstruje rozdílné vedení tepla u modelu okna s jednoduchým sklem a dvojitým sklem. V druhém pokusu je pozorováno dlouhodobé ohřívání balonku s vodou nad plamenem lihového kahanu. V třetím pokusu je pozorováno různé chování nádob s vodou o vyšší teplotě, než je teplota okolí, s vrstvou pěny a bez ní nad jejich volnou hladinou.

 

14:20 Josef Hubeňák

Pískání v hodině fyziky povoleno

Fyzikální akustika nabízí celou řadu experimentů s různými zdroji zvuku. Snadno dostupné a relativně levné jsou zdroje vysokých frekvencí, buzené elektrickým signálem. Jsou určeny pro poplašná zařízení, přivolání obsluhy nebo odpuzování škůdců. Jde o miniaturní reproduktory, většinou piezoelektrické, případně magnetodynamické. Potřebný harmonický signál poskytne aplikace v PC nebo v notebooku a pro měření decibelů najdeme vhodnou aplikaci pro mobil. S touto výbavou mohou studenti měřit frekvenční charakteristiku, najít vlastní rezonance daného reproduktoru, sestavit polární graf směrové charakteristiky. S dvojicí stejných reproduktorů mohou sledovat interferenci.

 

14:40 Václav Pazdera

Pár zajímavých nápadů XIII

V příspěvku prezentuji pár zajímavých nápadů, na kterých jsem v poslední době pracoval. Většina těchto nápadů vznikla na setkáních Elixíru a Heuréky kolegů učitelů fyziky.

 

15:00 Marek Scholz

Co chybí začínajícímu učiteli a jak to napravit?

Příspěvek představí tři rozpracované projekty, jejichž společným cílem je usnadnit práci zejména začínajícím učitelům, prospět studentům a umožnit posun k diferencované výuce: 1) výuková YouTube videa pro středoškolskou fyziku, 2) sdílené interaktivní kvízy na platformě Quizizz, 3) webové stránky pro sdílení zkušeností a materiálů mezi učiteli. Společně se také zamyslíme nad širším tématem spolupráce a sdílení v učitelské komunitě.

 

15: 15 Zdeněk Drozd

Davyho lampa

Davyho lampa je názorným příkladem praktického uplatnění fyzikálních poznatků, v tomto případě v hornictví.  Byla prvním bezpečným zdrojem světla v dolech a zachránila velké množství lidských životů. V hodinách fyziky většinou ukazujeme princip Davyho lampy např. pomocí cedníku a svíčky. Autorovi příspěvku se podařilo sehnat skutečnou Davyho lampu, která byla používána v dolech v Harzu, V příspěvku na VNUF 2023 bude tato lampa předvedena účastníkům, což umožní udělat si konkrétní představu o tom, jak tato užitečná hornická pomůcka fungovala. Autor předvede hlavní fyzikální princip, který je zde využíván. Zmíní se i o modernějších modifikacích Davyho lampy.

 

15:25 – 16:00   Občerstvení

 


 

Pátek 1. 9. 2023

Moderuje: Vojtěch Žák

16:00 Lukáš Franta, Jan Dvořák

Bosch - jak motivovat žáky pro studium technických oborů

V našem vývojovém centru v Českých Budějovicích využíváme fyziku denně v každodenním životě. Abychom si i v budoucnu udrželi vysokou úroveň technických znalostí, podporujeme aktivity vedoucí k rozvoji technického vzdělávání. V rámci našeho konceptu BQC (Bosch Qualification Centre) se zaměřujeme na mladé talenty, kterým ve firmě v rámci praxe ukážeme aplikaci naučené látky ze školy. Zároveň podporujeme střední školy, aby mohly lépe a zajímavějším způsobem vzdělávat žáky - a tím podpořili jejich motivaci. Naše aktivity realizujeme kvůli budoucímu rozvoji vývojového centra Bosch v ČB i s přihlédnutím k zachování zaměstnanosti v regionu tak, abychom dokázali společně vychovat další generaci inženýrů.

 

16:20 Vladimír Vochozka, Tomáš Sosna

Modely „magnetického auta“ a oblouku

V příspěvku je popsán pokus vycházející z memu „Magnet Car“, který je známý mezi žáky základních a středních škol v České republice i zahraničí. Text obsahuje popis fyzikální podstaty memu společně s jeho 3D návrhem a sadou pokusů, které vedou k jeho vysvětlení. Model oblouku je známý pokus používaný k demonstraci rozkladu sil. V příspěvku jsou nastíněny dvě situace, kdy se oblouk chová jako „samonosný“ a kdy ne. Na příkladech je vysvětleno, co souvisí se „samonosností“ a jak lze využít jednu ze základních vlastností FFF 3D tisku k demonstraci tohoto jevu.

 

16:35 Jan Zbožínek, Soňa Husáková

Vozíček pro pokusy z mechaniky s velmi malým valivým odporem

V příspěvku bude prezentována konstrukce vozíčku s velmi malým valivým odporem. V konstrukci jsou využity jak klasické postupy tak 3D tisk a hotové komponenty. Výsledkem je vozíček s relativně  malou hmotností a malými valivými odpory, což umožňuje předvádět ne zcela obvyklé pokusy. Jedná se o výsledek studentské práce v rámci předmětu Mechanika vlastníma rukama.

 

16:50 Tereza Fürstová, Tomáš Kopřiva

Fyzika všemi smysly - pokusy pro střední školy

Příspěvek se soustředí na prezentaci projektu Fyzika všemi smysly. V rámci tohoto projektu pořádáme na objednání představení na středních školách, během kterého ve dvou vyučovacích hodinách předvedeme a necháme žáky provést několik experimentů zaměřených na jevy z optiky, akustiky, mechaniky a elektromagnetismu, ale uděláme si i přesah do biologie a chemie. Žákům jsme v minulém školním roce dali možnost zhodnotit experimenty a ty nejméně kladně hodnocené jsme nahradili novými.

 

17:05 Václav Šebelík

STEM pokusy s laserem

V prezentaci bude předvedeno několik STEM experimentů s laserem proveditelných s vybavením dostupným na středních školách. Tyto experimenty je možné využít např. při vysvětlování difuze nebo po domluvě s učitelem/učitelkou biologie při výkladu o DNA. Studenti mohou tyto experimenty sestavit díky jejich nenáročnosti sami a v rámci různých akcí na PřF JU tak středoškolští studenti pravidelně činí.

 

17:20 František Lustig, Eva Hejnová, Pavel Brom

Vzdálený experiment matematické kyvadlo na UJEP Ústí nad Labem a na deseti dalších školách na různých zeměpisných šířkách

Příspěvek se věnuje vzdálenému experimentu s matematickým kyvadlem. Matematické kyvadlo je klasický školní experiment, který je asi ve všech školních laboratořích na SŠ i VŠ. Jednoduchý hands-on experiment, na kterém studujeme dobu kyvu v závislosti na délce závěsu, též měříme tíhové zrychlení. My jsme tento experiment zrealizovali jako vzdálený experiment, který je přístupný 24/7 bez hesla komukoliv odkudkoliv. Dále jsme byli účastníky mezinárodního projektu WP@Elab, který provozuje 20 identických vzdálených matematických kyvadel, která jsou provozována na vysokých školách po celém světě. Tato kyvadla jsou na různých zeměpisných šířkách, a tudíž máme možnost naměřit tíhové zrychlení v závislosti na poloze na Zeměkouli.

 

17: 35 Michal Šerý, Vladimír Vochozka

Měření rychlosti zvuku ve vodě pomocí piezoelektrických hydrofonů

V příspěvku je popsán návrh, konstrukce dílů a realizace pokusu s měřením rychlosti zvuku ve vodě s využitím jednoduchého hydrofonu sestrojeného z piezoelektrického elementu. Rychlost zvuku je určována ze zpoždění signálu mezi dvěma hydrofony. Signál je měřen pomocí zvukové karty a programu Audacity.

 

17:50 Pavel Masopust, Jiří Kohout

Netradiční elektrostatické generátory

V příspěvku se budeme zabývat ne úplně známými elektrostatickými generátory. Konkrétně bude věnována pozornost Kelvinovu kapkovému generátoru a možnostem jeho konstrukce v prostředí školy. Bude řešen i generátor založený na rozdílu potenciálu na zemi a v určité výšce nad zemí, které bude dosaženo pomocí běžně dostupného komerčního dronu, a případné další netradiční přístupy. Pozornost bude věnována i didaktickým aspektům této problematiky.

 


 

Sobota 2. 9. 2023 

Moderuje: Leoš Dvořák

 

8:30 Zdeněk Michalčík

Jak se z učitele fyziky stát operátorem na jaderném reaktoru ETE

Příspěvek ukazuje cestu absolventa PF JU od učitele fyziky k profesi operátora jaderného bloku ETE. Kromě toho podává přehled o jeho náplni práce, parametrech ETE, resp. jeho provozu a bezpečnosti včetně potřebného teoretického základu.

 

9:00  Jiří Tesař, Václav Meškan

Termokamera jako prostředník mezi fyzikou a biologií

Příspěvek ukáže praktické využití termokamery při vyhledávání a záchraně srnčat a jiné zvěři při senoseči pomocí dronu. Kromě praktické ukázky naznačuje i didaktické zařazení do výuky na základní škole.

 

9:20 Vojtěch Žák, Věra Koudelková

Jak na elektřinu a magnetismus na SŠ ve 25 hodinách?

V příspěvku představíme hlavní myšlenky toho, jak jsme uchopili elektřinu a magnetismus v nově vznikající učebnici fyziky pro SŠ (nejen gymnázia). Elektřině a magnetismu věnujeme přibližně 25 vyučovacích hodin, během kterých žáky vedeme zejména k přemýšlení, provádění experimentů a k pochopení základů, ale nabízíme také možnosti, co dělat navíc. Vznikající učebnice nemá být "čítankou o fyzice", ale praktickou pomůckou k tomu, aby se žáci něco naučili. V příspěvku stručně představíme jednotlivé kapitoly z elektřiny a magnetismu, klíčové fyzikální pojmy a několik konkrétních ukázek žákovských aktivit přímo do výuky, včetně experimentů.

 

9:35 Zdeňka Koupilová, Pavel Böhm, Jakub Jermář

Různé? Stejné! - sady výukových karet

Známkou hlubšího pochopení významu je schopnost daný jev či pojem rozpoznat v různých podobách (reprezentacích), což platí i pro fyzikální a matematické veličiny, jevy a zákony. V příspěvku budou představeny sady karet a aktivit s nimi, jejichž základem je právě uvedená myšlenka, ale hlavně se příspěvek zaměří na metodickou webovou podporu, jejímž cílem je ulehčit učitelům využití karet ve výuce.

 

9:45 Jakub Jermář

Vernier - zkoumáme světlo

Budeme naživo experimentovat se soupravou pro studium difrakce a zmíníme i další experimenty s různými optickými sadami Vernier (OEK, CM-OEK, M-OEK, PAK-OEK)."

 

10:00 František Jáchim

Jaká je hustota žuly

Příspěvek popisuje práci žáků 6. ročníku ZŠ při určování hustoty žuly. Žáci navrhli získání vzorků žuly (dlažební kostka, posypová drť, nález v přírodě, železniční svršek, doplněno o vzorek z kamenictví) a postup, jak s jejich využitím určit hustotu tohoto nerostu. Ukázka práce ve skupinách a celkové zhodnocení.

 

10:10 – 10:45   Občerstvení

 


 

Sobota 2. 9. 2023 

Moderuje: Pavel Masopust

10:45 Martin Jacko

Hmotnost hlavy

Ukázka části hodiny na téma Archimédův zákon - lze ZŠ i SŠ. Na základě videa bude formulována problémová úloha, navrhnete jako žáci její řešení a na základě experimentu  budou návrhy ověřeny případně korigovány.

 

11:00 Miroslav Staněk

O energii a výkonu (českého fyzikáře) když se spojí stará fyzika a nová informatika

Je současný strach "z informatiky" srovnatelný s historickým strachem "z elektriky"? Můžeme ve jménu rozvoje jedné gramotnosti rezignovat na ostatní? Jaký je rozdíl mezi skotským inženýrem a britským vědcem? Jste ve světle kurikulárních reforem dost výkonní? A zbývá vám na ni ještě nějaká energie? Tyto otázky zvedne (a na některé i odpoví) příspěvek, jehož forma bude formou badatelského, zkušenostního a novými technologiemi podpořeného experimentu.

 

11:15 Vladimír Vícha

Výuková souprava SESTRA

Akronym SESTRA znamená School Education Set with Timepix for Radiation Analysis. Jde o výukovou soupravu vyvinutou na ÚTEF ČVUT určenou pro reálné experimenty s ionizujícím zářením prováděné s pixelovým detektorem MiniPIX EDU. V příspěvku budou představena všechna vylepšení z posledního roku vývoje, včetně možnosti experimentů s detekcí neutronů. Některé z doplňků mohou být užitečné i pro majitele starších souprav Edukit s detektorem MX-10.

 

11:35 Jan Smolek

Zjišťování hustoty pevných látek pomocí měření indexu lomu kapaliny.

Příspěvek popisuje návrh praktického zjišťování hustoty pevných látek pomocí dnes poměrně běžně dostupného ručního hranolového refraktometru. Měření sestává ze dvou částí, vyvážení tělíska v kapalině a zjištění hustoty kapaliny, přičemž každý z kroků má svá úskalí.

 

11:50 Pavel Konečný

Co nám technický pokrok pro školské pokusy dal a co nám bere.

Profesor Zahradníček v úvodu své knížky Základní pokusy fyzikální z roku 1945 píše, že jen pokus, k jehož přípravě a provedení je vynaložen přiměřený čas, jen pokus, jež lze vykonati přístrojem přiměřené ceny, jen takový pokus má cenu ve školním vyučování.

 

12:05 Soňa Husáková, Jan Zbožínek

Kapicovo kyvadlo

V rámci příspěvku budou předvedeny pokusy s Kapicovým kyvadlem. Kapicovo kyvadlo je fyzické kyvadlo s osou otáčení konající kmitavý pohyb po přímce. Při tom mohou vznikat zajímavé efekty. Vibrace závěsu kyvadla zvyšují frekvenci kývání a za určitých okolností může mít kyvadlo rovnovážnou polohu i s těžištěm nad osou otáčení. Bude popsáno, jak lze takové zařízení velmi jednoduše vyrobit. Jedná se o výsledek studentské práce v rámci předmětu Mechanika vlastníma rukama.

 

12:20 Václav Šlouf

Měření náboje kuličky elektrického kyvadélka

Elektrické kyvadélko je učební pomůcka určená k demonstraci práce konané silami v homogenním elektrickém poli. Pokus lze dále využít ke zjištění elektrického náboje kuličky kyvadélka. K tomuto účelu je zapotřebí změřit hodnoty několika parametrů, a to prostřednictvím tradičních i méně běžných pomůcek. Vzhledem k použití řady vztahů tento pokus zprostředkuje zajímavé propojení různých oblastí fyziky vyučovaných na střední škole.

 

12:30 – 13:30 Oběd

 

 

Sobota 2. 9. 2023 

Moderuje: Josef Hubeňák

13:30 Lubomíra Valovičová

OD HRANIA SA AŽ PO FYZIKÁLNE AKTIVITY

V príspevku predstavíme prírodovedné „hranie“ s deťmi z materských škôl na Fakulte prírodných vied a informatiky UKF v Nitre cez 3 aktivity: Hráme sa na Einsteina (celoročný prírodovedný program pre predškolákov), Malý bádateľ (deti menia na malých bádateľov a vedeckých objaviteľov – cez jednoduché experimenty a pozorovania sa učia základným prírodnovedným javom a vytvárajú si tak pevný základ pre ďalšie vzdelávanie), VEDET – skok do prázdnin (25 stanovíšť, ktoré sa týkajú prírodných vied, ktoré dávajú deťom možnosť získať nové poznatky). Všetky tieto aktivity majú spoločný cieľ - podnietiť zvedavosť a lásku k prírode a vede u detí už od útleho veku. Zameriame sa na ukážku integrovania bádateľských aktivít do vzdelávania v materských školách, ktoré povzbudzujú zvedavosť detí. Na záver príspevku by sme radi predstavili náš fyzikálny tábor s názvom "FAJN - Skok do Vedy". Tento tábor je špeciálne navrhnutý pre žiakov prvého stupňa základných škôl, a hlavne pre našich škôlkarskych absolventov. Chceme ich podporiť a zároveň udržať ich záujem o prírodu a vedu živým.

 

14:00 Zdeněk Bochníček

Pětileté učitelství na PřF MU

Návrat k pětiletým učitelským programům je téma, které se v poslední době objevuje stále častěji. Má své příznivce i odpůrce. Na PřF MU jsme odhodláni, se o akreditaci pětiletých programů učitelství všech přírodních věd pokusit.

 

14:15 Renata Holubová

Soutěž Fermiho úlohy - ano či ne?

Katedra experimentální fyziky PřF UP v Olomouci organizuje soutěž v řešení Fermiho úloh pro žáky a kolektivy žáků základních a středních škol. V roce 2022/23 proběhl již 17. ročník této soutěže. V příspěvku se zamyslíme nad charakteristikou tohoto typu úloh a také  zejména nad tím, zda mohou přispět k motivaci žáků generace Z a Alfa ve výuce přírodovědných předmětů. Uvedeme konkrétní příklady řešení těchto úloh -  v případě korespondenčních kol, kdy mají žáci přístup k nejrůznějším zdrojům informací a v případě Finále, které probíhá na fakultě. Zde jsou řešitelé odkázání jen na své vlastní znalosti, nápady, kreativitu.

 

14:30 Zdeňka Kielbusová

Kráčím, kráčíš, kráčí

Krok je nejen stará jednotka délky, ale také základní prvek pohybu. Příspěvek představí několik jednoduchých experimentů a hraček, které tohoto prvku využívají.

 

14:45 Kateřina Vágnerová, Jitka Houfková

Bádání s nadšením - nejpovedenější školkové a prvostupňové badatelské aktivity z uplynulého školního roku

Představení nejpovedenějších badatelských aktivit pro zvídavé školkové a  prvostupňové děti z letošního ročníku badatelské soutěže Pohár vědy. V příspěvku bude ukázán průběh řešení badatelských úkolů dětmi a naznačeno možné využití ve výuce fyziky u starších věkových kategorií. 

 

15:00 František Laufek

Vybrané modely krystalových struktur ve výuce středoškolské fyziky

V příspěvku budou prezentovány modely krystalových struktur diamantu a grafitu, na kterých bude předveden vliv krystalové struktury na vybrané fyzikální vlastnosti (tvrdost, štěpnost, elektrická vodivost). Bude představen model nejtěsnějšího uspořádání koulí (hexagonální a kubické), který byl sestaven z polystyrénových koulí. Model lze snadno sestavit a může sloužit jako žákovský i demonstrační. Přibližuje krystalové struktury vybraných kovů. Je na něm možné ukázat tři základní typy dutin – trigonální, tetraedrickou a oktaedrickou. Z polystyrenových koulí byly také sestavené modely primitivní, plošně a tělesně centrované kubické buňky. Modely názorně ukazují uspořádání atomů v příslušných krystalových strukturách a lze je tak použít jako vhodných didaktických prostředků (názornou pomůcku) při výpočtu důležitých parametrů struktur (koeficient zaplnění, koordinační číslo, velikost dutin, hustota).

 

15:15 Pavlína Hejsková

Od pokusu k úloze

Pokus i úloha hrají významnou roli ve výuce fyziky, obojí má motivační charakter, vede ke zvýšení zájmu studentů a žáků. Vhodné propojení nabízí vazby výpočtových a experimentálních úloh. Zde dochází k nastínění několika takových konkrétních případů využitelných při výuce fyziky. Pro ilustraci jsou zde příklady pro základní i střední školy. Poukázáno je na rozdíly v přístupu i zpracování a využití matematického aparátu.

 

15:25 Pavel Böhm

Kuchařky jednoduchých experimentů a další novinky

V příspěvku stručně představím nové oborově zaměřené pojetí Kuchařek jednoduchých experimentů a ukážu i některé nové experimenty.

 

15:35  Občerstvení


 

16:00 – Postery

Eva Hejnová

Test TOSLS - nástroj pro hodnocení vědecké gramotnosti studentů

Formou posteru bude představen Test vědecké gramotnosti (TOSLS - Test of Scientific Literacy Skills), který byl v zahraničí poprvé publikován v roce 2012. Test byl použit k hodnocení úrovně vědecké gramotnosti studentů již v mnoha zemích a nyní je k dispozici také v češtině. Tvoří ho 28 otázek s možností výběru jedné ze čtyř odpovědí. Testové položky vycházejí z reálných problémů, které se zaměřují na devět oblastí vědeckého uvažování (např. vyhodnocení zdroje informací, čtení a interpretace grafického znázornění dat, identifikace platného vědeckého argumentu atd.). Test je primárně určen pro testování studentů vysokých škol, ale může být dobře využit i ve vyšších ročnících středních škol. Na začátku roku 2023 byl test zadán 130 studentům ze tří českých vysokých škol a také 195 studentům 3. a 4. ročníků ze šesti gymnázií v Ústeckém kraji. V příspěvku budou prezentovány některé vybrané úlohy z testu, které studentům dělaly největší potíže.

 

Jan Hrdý

Nová řada učebnic fyziky pro střední odborné školy

Připravil jsem sadu učebnic pro střední odborné školy technického i netechnického zaměření. Charakteristické pro ně je, že jsou k dispozici ve dvou obsahově i formálně stejných provedeních - v elektronické i tištěné podobě. Elektronická verze je určena pro žáky a pro výuku (žáci i učitel si mohou samostatně tisknout jednotlivé partie podle vlastního uvážení), tištěná verze je plnobarevná a na křídovém papíře formátu A4. Je určena pro učitele a do školní knihovny (1-2 ks). Obsah učebnic přesně odpovídá aktuálnímu RVP.

 

Zdeňka Koupilová

Dalších 24 konceptuálních úloh aneb druhý ročník fyzikálního "kalendáře"

Konceptuální úlohy představují v Čechách trochu neznámý, a tedy i méně používaný typ úloh. Poster přinese příklady těchto úloh z různých fyzikálních oblastí i souhrn zkušeností s jejich použitím ve veřejné soutěži.

 

Jan Dirlbeck, Jaroslav Kočvara

Výstavka bude ukazovat levitaci těles.

 

Jindřiška Svobodová

Fyzika a dálkový průzkum Země

Tepelný ostrov je oblast, kde ve srovnání s okolní krajinou výrazně rozdílná teplotní dynamika. Ukážeme, jak lze využitím středoškolské fyziky a dnes  běžné dostupné technologie Dálkového průzkumu Země získat řadu informací pro konkrétní lokalitu. Zadání je vhodné pro samostatný projekt středoškoláků.

 

Adam Blahák

Radioaktivita z VIDA! do školy

Představím jednoduché modely a učební pomůcky ze vzdělávacího programu „Radioaktivita kolem nás“ z brněnského science centra VIDA!, které lze využít na základní i střední škole. Zmíním i, kde lze legálně narazit na radioaktivní vzorky do výuky.

 

Jiří Tesař

INTERAKTIVNÍ FYZIKA 1

Připravili jsme pro Vás ukázku zpracování digitální nadstavby k učebnici Fyzika 1 pro 2. stupeň ZŠ, kterou pro Vás nyní tvoříme. Na posteru si můžete prohlédnout všechny typy interaktivních cvičení, které budou použity v elektronické verzi učebnice. Podrobným výkladem o interaktivních cvičeních Vás provede doc. PaedDr. Jiří Tesař, Ph.D. (jeden z autorů učebnice Fyziky 1 i digitální nadstavby). Případné dotazy Vám rádi zodpovíme.

 

Vladimír Vochozka

3D tisk ve výuce fyziky

Prostřednictvím posteru bychom Vám chtěli připomenout naši učebnici 3D tisk ve výuce fyziky pro ZŠ a SŠ, kterou můžete využít ve třech vyučovacích předmětech. Pomocí této učebnice se žáci v informatice učí vytvářet 3D modely, v technických předmětech provádějí tisk a úpravu výrobků a ve fyzice vytvořené výrobky využijí k praktickým pokusům. Praktická učebnice od Mgr. Vladimíra Vochozky, Ph.D. je doplněna o více než 40 videonávodů, umístěných na www.spn.cz.

 

Přehled fyziky pro 2. stupeň ZŠ

Tento oblíbený titul slouží jako shrnutí učiva k ucelené řadě učebnic fyziky pro ZŠ. Je rozdělen do 8 tematických celků a obsahuje i ukázkové příklady s řešením. Pro ujasnění souvislostí mezi fyzikálními pojmy slouží přehledné pojmové mapy. Tato publikace je vytvořena stejným kolektivem autorů, jako učebnice Fyziky 1–6 pro 2. stupeň ZŠ.

 

Soňa Samková, Radka Procházková

Novinky nakladatelství SPN

Prodejní výstava + poster

 

Vladimír Vícha

CzechRad – mobilní detektor pro občanské mapování radiace

Po havárii jaderné elektrárny ve Fukušimě vznikla nezisková organizace Safecast, která si dala za cíl vyvinout jednoduchý detektor, který umožní občanům měření radiace ve svém okolí. Díky vestavěné GPS se mohou uložená data přenášet na mapu a jsou veřejně dostupná. Iniciativa Safecast se přenesla do dalších zemí a díky SÚRO také do ČR, která se řadí mezi státy s nejlépe zmapovanou radiací. SÚRO ve spolupráci s ÚTEF ČVUT vyvinuli vlastní detektor CzechRad inspirovaný Safecastem, který v blízké době bude půjčovat hasičům, školám a dalším institucím v ČR.

 

 

19:00 Společenský večer

 


 

Neděle 3. 9. 2023 

Moderuje: Eva Hejnová

9:00  Jan Hrdý

Využití arduina ve výuce fyziky

Programování mikropočítače Arduino se stává stále populárnější nejen na středních a vysokých školách se zaměřením na mikroprocesorovou techniku, ale v poslední době také na gymnáziích. Příspěvek se snaží zmapovat a usnadnit první krůčky v tomto oboru. Názorně poskytuje teoretické i praktické informace. Příspěvek je doplněn také praktickými ukázkami. Vzhledem k tomu, že mikroprocesorová stavebnice Arduino je kompatibilní s velkým počtem nejrůznějších fyzikálních čidel, navíc cenově velmi dostupných, nabízí se přímo její využití ve výukovém fyzikálním experimentu.

 

9:15  Jana Legerská

Energetické hladiny atomu vodíku

Kvantování energie v atomech a energetické hladiny atomu vodíku nechybí v žádné učebnici fyziky mikrosvěta. Jak je ale představit studentům prakticky? Příspěvek popisuje, jak lze emisní spektrum vodíku ve výbojové trubici zobrazit na stínítko a jak pomocí spektrometru a dřevěných špalíčků nechat studenty objevit systém energetických hladin v atomu vlastníma rukama.

 

9:30  Jaroslav Reichl, Otakar Matouš

Ukázky absolventských prací

V příspěvku budou popsány vybrané absolventské práce žáků 4. ročníku SPŠST Panská v Praze, které žáci obhájili v rámci maturitní zkoušky. Práce se mohou stát inspirací pro různé aktivity žáků nad rámec běžné výuky (kroužky, projektové dny, ...).

 

9:45 Martin Vaněk

FYKOS a experimentální stáže na MFF UK

Jeden z nejdůležitějších způsobů, kterým Fyzikální korespondenční seminář MFF UK (FYKOS) přispívá ke vzdělávání středoškoláků a podněcování jejich zájmu o fyziku, je přibližování reálné vědecké praxe, ať už v rámci akcí jako Den s experimentální fyzikou nebo, tento rok poprvé, organizací stáží na MFF UK pro nejlepší řešitele experimentálních úloh FYKOSu, avizovaných v příspěvku z minulého roku. Na ten letos volně navážeme, a povíme si o průběhu prvního ročníku stáží – jak se připravovaly, probíhaly, co si z nich účastníci odnesli a plány do budoucna – a zároveň krátce připomeneme ostatní fyzikálně-vzdělávací a popularizační aktivity FYKOSu.

 

10:00  Občerstvení

 

Neděle 3. 9. 2023 

Moderuje: Zdeňka Kielbusová

 

10:30  Tomáš Nečas, Vojtěch Beneš, Miroslav Kubera

E-manuel - online učebnice fyziky pro gymnázia

V minulém roce jsme v Brně dokončili práci na elektronické učebnici fyziky. Tato učebnice pro tříletý gymnaziální kurz je dostupná na webu:  https://e-manuel.cz/

Rádi bychom vám ji v našem příspěvku blíže představili.

 

10:45  Karel Kolář

Novinky z nakladatelství PROMETHEUS v roce 2023

V roce 2023 slavíme již 30 let našeho nakladatelství. V příspěvku přineseme pár novinek ohledně postupně realizovaného převodu CD na elektronický doplněk (ED) a s tím souvisejících nových vydání učebnic Fyziky pro gymnázia. Tuto řadu se chystáme doplnit o společný ED pro učebnice Fyzika mikrosvěta a STR.

 

11:55 Soňa Husáková

Korespondenční seminář Výfuk

Příspěvek představí korespondenční seminář Výfuk (Výpočty fyzikálních úkolů) pořádaný již několik let pro žáky druhého stupně základních škol. Posluchači budou seznámeni s průběhem semináře, co zájemcům může nabídnout oproti ostatním soutěžím a jaké jsou možnosti zapojení.

 

11:05 Vojtěch David

Fyziklání jako mezinárodní událost oslavující fyziku

Soutěž Fyziklání pořádaná studentským spolkem FYKOS na MFF UK, která svým příštím 18. ročníkem oslaví pomyslnou dospělost, se v průběhu let významně rozrostla nejen v počtu účastníků (jichž letos přivítala asi 1200 z 21 zemí světa), ale také v možnostech, které svým účastníkům nabízí. Od skromných počátků jednodenní soutěže na půdě fakulty se program Fyziklání posunul k několika pestrým dnům plných přednášek, exkurzí, a dalších vzdělávacích i socializačních aktivit pro všechny středoškoláky se zájmem. V rámci příspěvku přiblížíme celkovou koncepci programu a adresujeme její návaznost na mezinárodní význam akce, to vše s ohledem na přínos pro zúčastněné žáky.

 

11:20 Daniela Martincová, Jan Ptáčník

Co nového v 9. ročníku projektu "Vím proč"

Příspěvek pojednává o problematice výuky fyziky, nadaných žáků, jako žáků se specifickými vzdělávacími potřebami a seznamuje s průběhem i výsledky 9. ročníku soutěže projektu „Vím proč“. Klíčová slova: nadání, talent, vysoké nadání, mimořádné nadání, promyšlené cvičení, vysoký výkon, dvojí nadání, efektivita učení, akcelerace, obohacování, IVP, mentoring, e-learning, soutěž a projekt „Vím proč“, ročníkové práce z fyziky, SOČ.

 

11:35  Jaroslav Reichl, Zdeňka Koupilová, Lýdie Ceháková

Několik projektů z tábora

V příspěvku budou popsány vybrané projekty, na kterých pracovali účastníci letního Soustředění mladých fyziků a matematiků, které pořádá MFF UK Praha pro žáky se zájmem o matematiku, fyziku a informatiku. Představené projekty lze použit jako inspiraci na různé projektové dny, samostatnou práci, náplň kroužků a podobně.

 

11:50 - Závěr konference


Sponzoři

BOSCH

SPN

Prometheus

Prometheus