Úvod do studia matematiky II - KMA/7UM2

Předmět Úvod do studia matematiky II je věnován úvodu do elementární geometrie a jejímu zařazení do kontextu matematiky a matematického učiva. Pojmy a jevy zde naznačené budou detailně rozebírány v navazujících specializovaných kurzech geometrie (KMA/7G1 - Geometrie I, KMA/7G2 - Geometrie II, KMA/7G3 - Geometrie III, Odborná matematika III (nav.)).


Studijní texty ve formátu PDF

Vhodné studijní texty (než zde bude uveden text věnovaný přímo tomuto předmětu):
[Hašek: Úvod do geometrie (2019).] [Hašek: Planimetrie (2020).] [Hašek: Lineární algebra a geometrie (2020).]





Osnova předmětu

  • Úvod do geometrie.

    PŘEDNÁŠKA 1

    Úvod do geometrie

    CVIČENÍ 1

    Úvodní test: 7UM2_Uvodni_test_A.pdf

    Vytvořte si profil na stránce geogebra.org.

    Důkazy geometrických vět. Vyslovte a dokažte následující věty:

    • Pythagorova věta.

      Obsah čtverce sestrojeného nad přeponou pravoúhlého trojúhelníku se rovná součtu obsahů čtverců sestrojených nad jeho odvěsnami.

      Platí i věta obrácená: Pokud pro strany trojúhelníku s délkami a, b, c platí vztah a2 + b2 = c2, jedná se o trojúhelník pravoúhlý s přeponou c. Pythagorova věta má tedy podobu ekvivalence.

      Eukleides (překl. F. Servít), Eukleidovy základy (Elementa) (1907). - Kniha 1. XLVII. (str. 24), Kniha 6. XXXI. (str. 101)
      Úvod do geometrie (2019), str. 4-8.
      Vizuální důkaz Pythagorovy věty z přednášky / Perigalův důkaz Pythagorovy věty / Henry Perigal (1801-1898)
      James A. Garfield's Proof of the Pythagorean Theorem

      Důkaz Pythagorovy věty dle Eukleida [Kniha 1. XLVII. (Servít, 1907, str. 24)]:  Pythagorova věta dle Eukleida 01 - dynamický důkaz, Pythagorova věta dle Eukleida - dynamický důkaz (02)

    • Eukleidovy věty.

      Úvod do geometrie (2019), str. 12.

      Eukleides (překl. F. Servít), Eukleidovy základy (Elementa) (1907). - Kniha 2. XIV. (str. 33), Kniha 6. VIII. (str. 88), XIII. (str. 91)

    • Thaletova věta.

      Vrchol s pravým úhlem pravoúhlého trojúhelníku leží na kružnici, jejímž průměrem je přepona trojúhelníku, a naopak, jestliže vrchol trojúhelníku leží na kružnici, jejímž průměrem je jemu protilehlá strana, je u tohoto vrcholu pravý úhel.

      Úvod do geometrie (2019), str. 10.

      Eukleides (překl. F. Servít), Eukleidovy základy (Elementa) (1907). - Kniha 3. XXXI. (str. 51)

    • Věta o střední příčce trojúhelníku.

      Střední příčkou trojúhelníku je úsečka spojující středy dvou stran trojúhelníku. Každá střední příčka trojúhelníku je rovnoběžná s protilehlou stranou (se kterou nemá společný bod) a její délka se rovná polovině délky této strany.

    • Dokažte, že střední příčky rozdělují trojúhelník na 4 shodné trojúhelníky, které jsou s ním podobné.

    • Těžnice.

      Těžnice trojúhelníku je úsečka, která spojuje vrchol trojúhelníku se středem protilehlé strany. Všechny tři těžnice trojúhelníku se protínají v jednom bodě, těžišti trojúhelníku, jehož vzdálenost od každého vrcholu je rovna dvěma třetinám délky příslušné těžnice.

    • Dokažte, že těžnice rozdělují trojúhelník na šest trojúhelníků, jejichž obsahy jsou shodné.

    • Dokažte pravdivost vztahu pro výpočet obsahu

    ÚKOL č. 1: Dokažte Varignonovu větu.

    Varignonova věta: Středy stran libovolného čtyřúhelníku tvoří rovnoběžník. (Pierre Varignon, 1654-1722)

    Varignonova věta
    Důkaz: Varignonova věta - krok za krokem (02)

    ÚKOL č. 2: Vyberte si libovolné tvrzení z Eukleidových Základů (Eukleides, Eukleidovy základy (Elementa), překlad F. Servít, 1907.) nebo z Archimedovy Knihy lemmat (Archimedes' Book of Lemmas.) a zpracujte ho, jak nejlépe dokážete, ve formě materiálu na geogebra.org (můžete uvést i zadání, komentáře, obrázky, videa apod.).

  • Geometrické útvary v rovině.

    PŘEDNÁŠKA 2

    Geometrické útvary v rovině

    Úvod do geometrie (2019), str. 18-37.

    CVIČENÍ 2

    Eukleidovské konstrukce, viz Úvod do geometrie (2019), str.~11.

    ÚKOL: Dokažte, že pro každý lichoběžník ABCD s průsečíkem úhlopříček E platí, že trojúhelníky DAE a BCE mají stejný obsah, viz obrázek. Jaký je potom vztah mezi trojúhelníky ABE a CDE?

    Trojúhelníky v lichoběžníku

    ÚKOL: Charakterizujte následující rovinné útvary:

    • bod, úsečka, lomená čára, mnohoúhelník,
    • přímka, polopřímka, polorovina, úhel,
    • mnohoúhelník
      • trojúhelník; obecný, rovnoramenný, rovnostranný, ostroúhlý, pravoúhlý, tupoúhlý,

    ÚKOL č. 2: Který z pravidelných mnohoúhelníků, kterými lze pokrýt rovinu (jedná se o rovnostranný trojúhelník, čtverec a pravidelný šestiúhelník), má při obsahu 1 m2 nejmenší obvod? Nejprve si tipněte, potom to spočítejte! Své řešení zpracujte tak, aby byl zřejmý postup Vašich výpočtů.

    Wikipedia: Honeycomb

    Honeycomb Conjecture

  • Geometrické útvary v trojrozměrném prostoru.

    PŘEDNÁŠKA 3

    Úvod do geometrie (2019), str. 18-37.

    CVIČENÍ 3

    ÚKOL: Charakterizujte následující rovinné útvary:

    Příklady k řešení: Cvičení 3

    ÚKOL č. 3:  Sestrojte trojúhelník ABC jsou-li dány jeho těžnice ta, tb, tc.

  • Míra. Délka úsečky. Dimenze prostoru. Měření úhlu.

    PŘEDNÁŠKA 4

    Pi Pie

    14. 3. ... Pi Day

    Úvod do geometrie (2019), str. 38-44.

    CVIČENÍ 4

    Příklady k řešení: Cvičení 4   [Řešení (viz úlohy 9 až 16)]

    ÚKOL č. 4:  Řešte úlohu z maturitního testu z matematiky z jara 2015: Papírová čepice má tvar rotačního kužele. Po straně je slepena lepicí páskou. (Okraje papíru jsou k sobě přiloženy a v místě lepení se nepřekrývají.) Osovým řezem kužele je rovnostranný trojúhelník s délkou strany 16 cm. Kolik cm2 papíru je použito na čepici?

    Zdroj: iDNES.cz (11. 5. 2015) (zadání úlohy a diskuse nejednoznačnosti jejího zadání)

  • Pravidelné mnohoúhelníky.
  • Stereometrie. Zobrazení trojrozměrného útvaru v rovině.

    PŘEDNÁŠKA 5

    Zobrazení trojrozměrného útvaru v rovině

    Úvod do geometrie (2019), str. 88-95.

    Středové promítání   Rovnoběžné promítání

    Středové promítání                                     Rovnoběžné promítání

    Názorné promítání

    Perspektiva         Axonometrie         Kosoúhlé promítání

    perspektiva                               pravoúhlá axonometrie                   kosoúhlé promítání

    Volné rovnoběžné promítání (Úvod do geometrie (2019), str. 89-91)

    Volné rovnoběžné promítání

    Otázka: Je pro zobrazení všech těles na následujícím obrázku použito stejné promítání?

    Tělesa
    LN: Matematika pro páťáky

    Sdružené průměty

    nárys, půdorys a bokorys

    Průměty tělesa

    Stavba z krychlí

    Úvod do geometrie (2019), str. 94

    ÚKOL: Načrtněte sdružené průměty, tj. nárys, půdorys a bokorys, pro následující stavbu z krychlí.

    Stavba z kostek - názorné promítání

    Stavba z kostek - názorné promítání Stavba z kostek - názorné promítání Stavba z kostek - názorné promítání
    Pohledy pro "nárys" - "půdorys" - "bokorys"

    Řešení:

    Stavba z kostek - srdužené průměty - Řešení

    ÚKOL:  Načrtněte nárys, půdorys a bokorys pro každou z níže zobrazených staveb z krychlí!

    Stavba z krychlí 1 Stavba z krychlí 2 Stavba z krychlí 3

    Matika.in: Stavby z kostek

    CVIČENÍ 5

    Úkol:  Kolik různých krychlových těles (tvarů) můžeme vytvořit ze čtyř krychlí?

    Tvary ze čtyř krychlí (GeoGebra applet)

    Polycube

    Wikipedia: Polycube

    Wolfram MathWorld: Polycube

    Wolfram MathWorld: Polyonimo

    Soma cube Wikipedia: Soma cube

    ÚKOL:  Z krajních bodů úsečky AB jsou opsány oblouky o poloměru |AB|, které se protínají v bodě C, viz obrázek. Určete na oblouku CA bod M a na oblouku BC bod N tak, aby MN || AB a úhel NAM se rovnal danému ostrému úhlu α.

    Úloha 36

    Upozornění: Úlohu je třeba řešit tak, jako by byla hodnota úhlu α předem dána! Není možné dospět konstrukcí k nějakému úhlu a potom říci, že to je ten úhel α.

    Řešení:  Tento úkol zadal v roce 1902 Josef Rudolf Vaňaus čtenářům Časopisu pro pěstování mathematiky a fysiky (ročník 31, číslo 3), viz Časopis pro pěstování mathematiky a fysiky, vol. 31 (3), Úloha 36, str. 262. Úspěšní řešitelé, spolu s jejich řešeními, byli potom uvedeni v 5. čísle téhož ročníku, viz Časopis pro pěstování mathematiky a fysiky, vol. 31 (5), str. 471-474.

    Pro vyřešení tohoto úkolu je třeba sestrojit třetinu známého úhlu, jak je vidět z výpočtu naznačeného v tomto materiálu: GeoGebra: Vaňausův Problém 36. Úkol sestrojit rozdělit daný úhel na tři stejné části, zvaný též trisekce úhlu, není možné vyřešit eukleidovsky, tj. pouze užitím pravítka a kružítka!

    Trisekce úhlu

    Trisekce úhlu patří mezi tři klasické problémy trisekce úhlu, kvadratura kruhu a zdvojení krychle, které nelze vyřešit eukleidovsky, tj. použitím pravítka a kružítka;

    YouTube: 3 Impossible Straightedge & Compass Constructions

  • Planimetrie. Symetrie roviny. Geometrická zobrazení.

    PŘEDNÁŠKA 6

    Symetrie roviny

    Úvod do geometrie (2019), str. 58.

    Zwettel - vchod   Zelená Hora - průčelí

    Alhambra - kachel

    Hořec bezlodyžný   Barvínek menší   Zwettel - náhrobek

    Zelená Hora

    Stopy kachny v Cumberland Wildlife Park Grünau  

    Symetrii můžeme charakterizovat jako vlastnost útvaru nebo nějakého vzoru z útvarů složeného (např. vzor tapety) zůstat zachován při působení nějaké geometrické transformace.

    Wikipedia: Symmetry

    YouTube: Symmetry in Geometry

    Euclidean tilings by convex regular polygons

    An aperiodic monotile (2023)

    Novinky.cz: Amatér objevil obrazec, který marně hledaly generace matematiků (2023)

    CVIČENÍ 6

    ÚKOL č. 6: Dokažte Vivianiho větu: Součet vzdáleností libovolného bodu v rovnostranném trojúhelníku od jeho stran je roven výšce tohoto trojúhelníku.

    Wikipedia: Viviani's theorem

    Příklad: Je dána přímka p a body A, B v téže polorovině s hraniční přímkou p. Najděte všechny body X ∈ p takové, že součet vzdáleností |AX|+|BX| je minimální. (tzv. Heronův problém; Hérón Alexandrijský, přibl. 10-70 n.l.)

    ÚKOL č. 6: Sestrojte trojúhelník, je-li dáno:

    1. a, va, γ,
    2. a, b, ta,
    3. a, b, tc,
    4. a, b, vc,
    5. a, b, va,
    6. a, α, vb.

    Řešení: Rozbor, postup konstrukce a diskuse (úterý 6. 4.) / Rozbor, postup konstrukce a diskuse (čtvrtek 8. 4.)

    [Symboly používané v geometrii] [Protokol pro zápis konstrukce (2 x A5)]

  • Osová souměrnost. Skládání geometrických zobrazení.

    PŘEDNÁŠKA 7

    Shodnosti v rovině. Osová souměrnost. Středová souměrnost. Skládání geometrických zobrazení.

    Úvod do geometrie (2019), str. 65-73. Planimetrie (2020), str. 46-62.

    Shodná zobrazení v rovině

    Geometrické zobrazení v rovině: Geometrickým zobrazením v rovině rozumíme předpis, kterým je každému bodu X roviny (říkáme mu vzor) přiřazen právě jeden bod Y téže roviny (říkáme mu obraz).

    [Osová souměrnost]   [Otočení]   [Středová souměrnost]   [Posunutí]   [Posunutá souměrnost]

    ÚKOL:  Vysvětlete pojmy samodružný bod, samodružná přímka, samodružný směr. Uveďte konkrétní příklady s využitím shodností v rovině.

    CVIČENÍ 7

    ÚKOL:  Vysvětlete pojmy samodružný bod, samodružná přímka, samodružný směr. Uveďte konkrétní příklady s využitím shodností v rovině.

    Osová souměrnost / Středová souměrnost / Otočení / Posunutí / Posunutá souměrnost

    Osová souměrnost

    Příklad: Sestrojte trojúhelník ABC, je-li dán jeho obvod o = 12 cm a úhly α = 60°, β = 45°.

    Rozbor příkladu (iPad - poznámky) / Rozbor příkladu (GeoGebra)

    Středová souměrnost

    Příklad:  Je dán trojúhelník ABC a jeho vnitřní bod M. Sestrojte všechny úsečky XY se středem M a s krajními body X, Y na hranici trojúhelníku.

    Řešení:

    Podobné trojúhelníky
    [GeoGebra applet]

    Detailní popis řešení příkladu je uveden v textu Hašek, R. Planimetrie na str. 59.

    Geogebra Classroom

    Řešte výše uvedené příklady v prostředí GeoGebra Classroom

    Skládání zobrazení

    Skládání osových souměrností s kolmými osami
    [GeoGebra applet]

    GeoGebra: Skládání dvou osových souměrností

    ÚKOL č. 7:  Sestrojte lichoběžník ABCD, je-li dáno:

    1. a, c, α, β
    2. a, b, c, d,
    3. b, c, d, α-β.

    Řešení: Rozbor a postup konstrukce

    CVIČENÍ 8

    ÚKOL č. 8:  Sestrojte trojúhelník ABC, je-li dáno:

    1. a, α, va,
    2. a, α, ta,
    3. a, α, ρ (ρ je poloměr kružnice vepsané trojúhelníku ABC).

    Řešení: Rozbor a postup konstrukce (úterý 13. 4.) / Rozbor a postup konstrukce (čtvrtek 15. 4.)

    PŘEDNÁŠKA 9

    Úsekový úhel

    Úsekový úhel příslušný k oblouku AB kružnice, viz obrázek, je úhel, jehož jedním ramenem je polopřímka AB a druhým ramenem je polopřímka AX, kde X je bod tečny ke kružnici v bodě A volený tak, aby oblouk AB byl částí úhlu BAX. (Terminologická komise JČMF. (1981) Slovník školské matematiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.)

    Úsekový úhel

    ÚKOL:  Jaký je vztah mezi velikostmi úhlů φ, ω a ψ, tj. mezi velikostmi obvodového, středového a úsekového úhlu příslušejícími témuž oblouku?

    Poznámky z přednášky (úsekový úhel): 7UM2 Pr 12.04.2021.pdf

    Vztah mezi velikostí obvodového a středového úhlu: Velikost obvodového úhlu příslušejícího oblouku AB je rovna polovině velikosti středového úhlu příslušejícího témuž oblouku. [GeoGebra aplet]

    Množina bodů v rovině, z nichž je daná úsečka vidět pod daným úhlem

    ÚKOL:  Sestrojte množin všech bodů v rovině, z nichž je úsečka AB vidět pod úhlem: a) α = 30°; b) β = 150°.

    Can triangles help spot a bomb?

    CVIČENÍ 9

    ÚKOL č. 9:
    a) Jsou dány body X, Y a S, viz obrázek. Sestrojte čtverec ABCD tak, aby bod X ležel na přímce AB, bod Y na přímce CD a bod S byl středem čtverce.
    b) Jsou dány body X, Y a S, viz obrázek. Sestrojte čtverec ABCD tak, aby bod X ležel na přímce AB, bod Y na přímce BC a bod S byl středem čtverce.

    Doplňte na čtverec

    Zadání na geogebra.org: 7UM2 - ÚKOL č. 9

  • Posunutí. Otočení. Posunuté zrcadlení.

    PŘEDNÁŠKA 10

    Dvě koule jsou si podobné   Krabice mléka si nejsou podobné

    CVIČENÍ 10

    Geogebra Classroom

    Přihlaste se do GeoGebra Classroom s kódem, který Vám bude sdělen.

    Příklad 1: Jsou dány různé rovnoběžné přímky a, b, c a bod A, který leží na přímce a. Sestrojte všechny rovnostranné trojůhelníky ABC, jejichž vrcholy B, C leží po řadě na přímkách b, c.

    Příklad 2:  Jsou dány kružnice k, přímka p a bod A ležící vně k. Sestrojte rovnostranný trojúhelník s vrcholem v bodě A tak, aby zbývající vrcholy ležely na k a na p.

    ÚKOL č. 10:  Jsou dány tři různé přímky p1, p2, p3 procházející bodem S; na přímce p1 je dán bod A různý od S. Sestrojte trojúhelník ABC, jehož osy vnitřních úhlů leží v přímkách p1, p2, p3. Proveďte rozbor úlohy náčrtkem a navrhněte postup konstrukce. Vlastní konstrukci proveďte formou online materiálu vytvořeného v GeoGebře, s případnou možností přehrát postup konstrukce krok za krokem.

  • Podobnost. Stejnolehlost.

    PŘEDNÁŠKA 11

    Podobné zobrazení. Podobnost.

    Úvod do geometrie (2019), str. 80-83.

    Které z dvojic útvarů jsou vzájemně shodné či podobné?

    Shodné útvary   Podobné útvary

    Shepardovy stoly
    Shepard's tables

    Definice podobnosti:  Podobné trojúhelníky.

    Podobné útvary.

    Podobné obdélníky

    Podobné trojúhelníky

    CVIČENÍ 11

    Příklad 1: Sestrojte alespoň jeden trojúhelník ABC, pro který platí |AB|:|AC| = 3:5, α = 60°, ρ = 1,8 cm (poloměr kružnice vepsané).

    Řešení: GeoGebra applet
    Detailní popis řešení příkladu je uveden v textu Hašek, R. Planimetrie na str. 104.

    Příklad 2: Sestrojte kosodélník ABCD, je-li dáno |∠DAB| = α, |∠ABD| = ε, |AC| = e.

    Řešení: GeoGebra applet
    Detailní popis řešení příkladu je uveden v textu Hašek, R. Planimetrie na str. 105.

    Věty o shodnosti trojúhelníků

    sss, sus, usu, Ssu

    Věty o podobnosti trojúhelníků

    sss, sus, uu, Ssu

    sss   sus   uu   Ssu
    Proč nelze uvažovat shodu v úhlu proti menší ze stran?
    Protože existují dva různé trojúhelníky, které se shodují ve dvou stranách a úhlu proti měnší z nich!
    ssu

    ÚKOL č. 11:   Jsou dány tři různé přímky o1, o2, o3 procházející bodem O; na přímce o1 je dán bod A1 různý od O. Sestrojte trojúhelník ABC tak, aby o1, o2, o3 byly osami jeho stran a bod A1 středem strany BC. Proveďte rozbor úlohy náčrtkem a navrhněte postup konstrukce. Vlastní konstrukci proveďte formou online materiálu vytvořeného v GeoGebře, s případnou možností přehrát postup konstrukce krok za krokem.

  • Analytická geometrie.

    PŘEDNÁŠKA 12

    Stejnolehlost.

    Úvod do geometrie (2019), str. 84-87. / Planimetrie (2020)., str. 108-124.

    GeoGebra applet: Stejnolehlost

    Zobrazení kružnice ve stejnolehlosti

    Zobrazení kružnice ve stejnolehlosti - záporný koeficient   Zobrazení kružnice ve stejnolehlosti - kladný koeficient
    [GeoGebra applet: Zobrazení kružnice ve stejnolehlosti]

    Určení středů stejnolehlostí dvou kružnic
    Každé dvě kružnice jsou stejnolehlé; existují jedna, většinou však dvě stejnolehlosti, v nichž se jedna zobrazí na druhou. Zajímá nás, jak určíme středy těchto stejnolehlostí. Koeficenty jsou jasné, jejich absolutní hodnota je rovna poměru poloměrů příslušných kružnic, v pořadí obraz - vzor.

    Stejnolehlost kružnic
    [GeoGebra applet: Určení středů stejnolehlostí dvou kružnic]

    Konstrukce společných tečen dvou kružnic
    Společné tečny kružnic procházejí středy jejich stejnolehlostí, vnější tečny středem E, vnitřní tečny středem I. Stačí tedy najít tyto středy a potom sestrojit tečny z každého z nich k jedné z daných kružnic (užitím Thaletovy kružnice), automaticky budou tečnami i druhé kružnice.

    Společné tečny kružnic
    [GeoGebra applet: Konstrukce společných tečen dvou kružnic]


    Každá podobnost v rovině se dá rozložit na stejnolehlost a shodnost. Viz Geometrie 2 (2018), str. 102.

    CVIČENÍ 12

    Geogebra Classroom

    Přihlaste se do GeoGebra Classroom s kódem, který Vám bude sdělen.

    Příklad 1: Je dána kružnice k a bod M uvnitř této kružnice. Sestrojte všechny tětivy kružnice k, které jsou bodem M rozděleny na části v poměru 2:3.

    Příklad 2: Narýsujte libovolný trojúhelník ABC. Uvnitř strany AC sestrojte bod X a uvnitř strany BC bod Y tak, aby platilo |AX| = |XY| a XY || AB.

    ÚKOL č. 12: Do půlkruhu s průměrem AB vepište čtverec KLMN tak, aby strana KL ležela na úsečce AB a další dva vrcholy M, N na dané půlkružnici.

  • Topologie.

    PŘEDNÁŠKA 13

    Mocnost bodu ke kružnici

    Planimetrie (2020), str. 129-136.

    Rozdělení úsečky v poměru zlatého řezu

    Zlatý řez úsečky
    [Řešení v GeoGebře]

    Analytická geometrie.

    Úvod do geometrie (2019), str. 44-48. / Planimetrie (2020), str. 7-8. / Lineární algebra a geometrie (2020), str. 131-133.

    CVIČENÍ 13

    Příklad 1: V rovině jsou dány dva pevné body A[-1, 0] a B[1, 0]. Určete množinu všech bodů X[x, y] této roviny, pro které platí |AX|/|BX|=k, kde k je reálná konstanta (např. k = 2). [Řešení v GeoGebře]

    ÚKOL č. 13: V rovině jsou dány body A[0; 0], B[k; l]. Vyjádřete souřadnice středu S čtverce, jehož vrcholy jsou body A, B, pomocí souřadnic těchto bodů.

  • Aplikace geometrie.

    PŘEDNÁŠKA 14

    Topologie

    Wikipedia: Topology / Wikipedia: Topologie

    Topologie je poměrně široká matematická disciplína. My na ní zde nazíráme pouze z perspektivy jejích počátků, kdy se jednalo o disciplínu geometrickou. Potom ji můžeme charakterizovat jeko geometrickou disciplínu, která se zabývá vlastnostmi geometrických objektů (obrazce či tělesa), které zůstanou zachovány i tehdy, když objekt podrobíme deformaci, která mění jeho metrické a projektivní vlastnosti. Viz například transformace hrnečku na torus nebo krávy na kulovou plochu na stránce https://en.wikipedia.org/wiki/Topology, nebo transformace reálného plánu města na mapu dopravního spojení, viz historie vzniku ikonického plánu tras podzemní dráhy v Londýně na stránce https://londonist.com/2016/05/the-history-of-the-tube-map.

    Známou úlohou, při jejímž řešení se dá výhodně uplatnit "topologický přístup" (tj. odhlédnutí od metrických vlastností a proporcí zkoumaného útvaru) je problém sedmi mostů města Královce, viz Wikipedia: Sedm mostů města Královce / Wikipedia: Seven Bridges of Königsberg.

    Grafická reprezentace problému sedmi mostů nás dovede k pojmu graf a k teorii grafů. Zkoumáme, zda lze daný graf nakreslit jedním tahem (takovému grafu říkáme Eulerovský). Na řešení stejné otázky jsou založené úlohy zvané jednotažky.

    ÚKOL: Prostudujte materiály věnované jednotažkám na stránce http://home.pf.jcu.cz/~math4all/aktivity_u_s.php?akt_id=701, Vymyslete vlastní jednotažku!

    Leonhard Euler,

    Příkladem topologické věty (ve smyslu matematické věty) je Eulerova formule (též Eulerův vztah) pro konvexní mnohostěny:

    [počet stěn] + [počet vrcholů] - [počet hran] = 2

    s + v - h = 2
    trojboký jehlan a čtyřboký hranol
    4 + 4 - 6 = 2                                     6 + 8 - 12 = 2

    Euler's Formula (www stránka)  /  Wikipedia: Euler characteristic  /  dynamický (topologický) důkaz

    Möbiova páska
    Wikipedia: Möbiova páska

    CVIČENÍ 14

    Příklad 1: Dokažte, že výšky v trojúhelníku, uvažované jako přímky, mají jeden společný bod. Tento bod nazýváme "ortocentrum".

    Řešení: GeoGebra (18.05.2021)



Literatura

[1] Pomykalová, E., Matematika pro gymnázia - Planimetrie. Prometheus, Praha, 2008.
[2] Kuřina, F.: 10 geometrických transformací. Prometheus, Praha, 2002.
[3] Kuřina, F.: 10 pohledů na geometrii. Akademie věd České republiky, 1996.
[4] Pech, P., Klasické vs. počítačové metody při řešení úloh v geometrii, České Budějovice, PF JU, 2005.
[5] Pech, P., Analytická geometrie lineárních útvarů, České Budějovice, PF JU, 2004.
[6] Voráčová a kol., Atlas geometrie. Geometrie krásná a užitečná. Academia, Praha, 2012.
[7] Sekanina, M. a kol.: Geometrie I, SPN, Praha 1988.
[8] Sekanina, M. a kol.: Geometrie II, SPN, Praha 1988.
[9] Leischner, P. Geometrická zobrazení, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010.
[10] Audin, M.: Geometry, Springer, 2003.
[11] Budinský, B.: Analytická a diferenciální geometrie. SNTL, Praha, 1983.
[12] Vyšín, J. . a kol.: Geometrie pro pedagogické fakulty II, Bratislava, 1970.
[13] Eukleides, Eukleidovy základy (Elementa), překlad F. Servít, 1907.
Dostupné na https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eukleides_Servit.pdf
[14] Leydold, J., Petry, M. : Introduction to Maxima for Economics (pdf) [online]
[15]  Hašek, R., Noruláková, M.: Program wxMaxima ve výuce matematiky (pdf) [online]. Sborník příspěvků 5. konference Užití počítačů ve výuce matematiky, 2011.



Internetové odkazy

Software ke stažení

www.geogebra.org ... program GeoGebra (zdarma)
wxmaxima-developers.github.io/wxmaxima ... program wxMaxima (zdarma)

Materiály pro výuku a sebevzdělávání

i2geo.net ... portál pro sdílení výukových materiálů dynamické geometrie
wiki.geogebra.org ... GeoGebra Wiki - manuál, výukové materiály, fórum apod.
wiki.geogebra.org/cs/ ... postupně překládaná česká verze GeoGebra Wiki
www.youtube.com/user/GeoGebraChannel ... GeoGebra na YouTube
www.geogebratube.org ... Materiály v GeoGebře ke stáhnutí
www.cut-the-knot.org ... Interactive Mathematics Miscellany and Puzzles
http://www.math.uoc.gr ... Geometrikon - galerie geometrických témat



Požadavky na studenta

  • Zkouška
    • Zkouška má dvě části, písemnou a ústní, které se vykonávají v jeden den. Začíná se písemnou částí, ústní částí lze pokračovat pouze po úspěšném vypracování písemné části (tj. hodnocení nejhůře 3). Písemná část zkoušky se skládá ze tří příkladů (zdroje příkladů jsou na této stránce vyznačeny červeně), u konstrukčních úloh je kromě rozboru požadován popis konstrukce nebo její provedení, proto je vhodné přinést si rýsovací potřeby. Otázka k ústní části bude losována ze zveřejněných 12 otázek (viz Otázky ke zkoušce KMA/7UM2 2021).
    • Podmínky řešení prémiových příkladů: Srozumitelný a přehledný zápis řešení problému, pochopitelně doplněný alespoň jedním obrázkem, můžete posílat během 1 týdne následujícího po dni zadání (zadání proběhne vždy na přednášce) na adresu hasek@pf.jcu.cz. Dokument obsahující řešení může mít libovolnou formu, od oskenování ručně psaného řešení až po text napsaný v textovém editoru. Vždy se však musí jednat o autentický text vypracovaný tím, kdo dokument posílá. Prvních pět autorů správných řešení bude odměněno zvýhodněním 0.25 klasifikačního stupně při hodnocení zkouškové písemky.
      Poznámka: Pro záznam řešení mobilním telefonem doporučuji použít mobilní aplikaci pro skenování dokumentů, např. Microsoft Lens.

Roman Hašek, katedra matematiky PF JU, kontakt: hasek@pf.jcu.cz