Matematika a její aplikace (KPE/PMAR) - GEOMETRIE (R. Hašek) |
UPOZORNĚNÍ: Předmět KPE/PMAR: Matematika a její aplikace je zaměřen na celé učivo matematiky na 1. stupni základní školy. Tato webová stránka ale slouží jako opora pouze pro tu část předmětu, která je věnována tematickému okruhu Geometrie v rovině a v prostoru a která je vyučována Mgr. Romanem Haškem, Ph.D. (viz tučně vyznačená část níže uvedeného obsahu předmětu). Příprava na výuku ostatních tematických okruhů je v rámci tohoto předmětu vedena RNDr. Marikou Hrubešovou, Ph.D. a RNDr. Janou Vysokou, Ph.D.
viz STAG: KPE/PMAR | Rozvrh D
Pojem číslo a algebra (vytváření pojmu přirozené číslo, metody porovnávání čísel, rovnost, nerovnost, metodické prostředky numerace, rozdělení číselných oborů a rozšiřování číselného oboru, vyjádření přirozeného čísla v numerační soustavě, výklad podstaty základních aritmetických operací, nácvik spojů - metodika nácviku násobilky a "sčítalky", vlastnosti početních operací v množině přirozených čísel a jejich reprezentace; možnosti modelování číselných vztahů; - pre-algebraické myšlení - rovnice a nerovnice; algoritmizované postupy písemného počítání Práce s daty - jednoduché grafy, používání kalkulátorů.
Tvar a prostor - interpretace geometrických pojmů vhodná pro děti 6 - 11leté, alternativní geometrie, metody práce v geometrii.
Měření - teoretické základy měření, přehled jednotek měření používaných ve škole, praktické provádění měření.
Shodnost v geometrii, shodná zobrazení.
Úlohy rozvíjející funkční myšlení. Činnosti v matematice: řešení slovních úloh, řešení problémů, úlohy s otevřeným koncem, hry. Budou také probírána obecnější témata, která souvisí s matematickým vzděláváním na prvním stupni základního vzdělávání: cíle, jazyk, hodnocení a klasifikace, řízení třídy, péče o talentované žáky.
Obsah tematického okruhu Geometrie v rovně a v prostoru
|
Očekávané výstupy
|
Teoretická východiska výuky geometrie
Kuřina, F. (2009) Didaktická transformace obsahu a školská praxe. Pedagogika Praha: PedF UK, 3/2009 (str. 298-308). Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?attachment_id=999&edmc=999
Van Hiele model.
Budínová, I. (2018) Vědí žáci, co je čtverec? [online] In: Česká škola. Dostupné z: http://www.ceskaskola.cz/2018/01/irena-budinova-vedi-zaci-co-je-ctverec.html
Hra SOVA (tříbení si geometrických pojmů a geometrických vlastností vybraných těles)
Trojúhelník. Mnohoúhelníky a ostatní rovinné útvary.
Trojúhelník je dán jednozačně délkami svých stran (sss).
sss, sus, usu, Ssu
sss, sus, uu, Ssu
Zajímá nás, kterými pravidelnými mnohoúhelníky (vždy jenom jedním druhem a velikostí) můžeme pokrýt rovinu.
ÚKOL: Dle uvedeného obrázku si vyrobte Tangram (pokud tento hlavolam již nevlastníte) a pokuste se, užitím všech jeho součástí, jak stanoví pravidla, vytvořit co nejvíce různých konvexních n-úhelníků. Nafoťte nebo nakreslete.
Cvičení 1: Vypočítejte obsahy uvedených obrazců.
Cvičení 2: Vypočítejte obsahy obrazců dle zadání: Ukol_ctvercova_sit_2022.pdf.
Literatura pro další studium: Jordánová, D. Obsah a obvod obrazce s využitím čtvercové sítě ve výuce geometrie na 1. stupni ZŠ. Závěrečná práce DVPP - Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Č. B. 2020.Procvičení výpočtu obsahu ve čtvercové síti: Ukol_ctvercova_sit_2022.pdf
ÚKOL: Kolik různých trojúhelníků (všechny vzájemně shodné uvažujeme jako jeden) můžeme vytvořit na geoboardu 3x3? Umíte je všechny pojmenovat (tj. použít pojmy pravoúhlý, rovnoramenný, tupoúhlý, ...)? Umíte u všech určit obsah (pokud předpokládáme, že vzdálenost sousedních kolíků desky je 1)? Zkuste to! Trojúhelníky nakreslete a opatřete výpočty obsahů. Více o geoboardu viz např. https://en.wikipedia.org/wiki/Geoboard.
Archimedův axiom: Pro libovolná dvě kladná čísla a, b existuje přirozené číslo n takové, že na>b. (Archimedean property )
Koeficient délkové / plošné / objemové změny.
Součet vnitřních úhlů v trojúhelníku / čtyřúhelníku. Obsah obdélníku / rovnoběžníku / trojúhelníku / lichoběžníku. Pythagorova věta. Thaletova věta.
Objekt, motiv či jev je symetrický, pokud existuje transformace (která není identitou), po jejímž uplatnění zůstane totožný sám se sebou (vizuálně nezměněn, případně zmenšený či zvětšený). Též můžeme říci, že daný objekt je vůči příslušné transformaci invariantní.
ÚKOL: Zdůvodněte podobnost trojúhelníků na obrázku!
Sjednocení konečného počtu shodných krychlí tak, že každá má společnou stěnu s některou další krychlí. U krychlového tělesa (tvaru) nezáleží na orientaci v prostoru. Krychlová stavba je takovým sjednocením krychlí (opět tak, že každá má aspoň jednu stěnu celou společnou s další), které volně spočívá na rovné podložce.
Úkol: Načrtněte nárys, půdorys a bokorys pro každou z níže zobrazených staveb z krychlí!
Úkol: Kolik různých krychlových těles (tvarů) můžeme vytvořit ze čtyř krychlí?
Tvary ze čtyř krychlí (GeoGebra applet)Chiralita; https://en.wikipedia.org/wiki/Chirality / https://cs.wikipedia.org/wiki/Chiralita
Chemické enantiomery; https://en.wikipedia.org/wiki/Enantiomer / https://cs.wikipedia.org/wiki/Enantiomer
Rovnoběžné promítání / Středové promítání (Kapitola 16)
Kuřina, F. 10 geometrických transformací. Prometheus, Praha, 2002.
Kuřina, F. 10 pohledů na geometrii. Akademie věd České republiky, 1996.
Polák, J. Přehled středoškolské matematiky. Prometheus, Praha.
Pomykalová, E. Matematika pro gymnázia - Planimetrie. Prometheus, Praha, 2008.
Pomykalová, E. Matematika pro gymnázia - Stereometrie. Prometheus, Praha, 2014.
Jacobs, H. R. Geometry: seeing, doing, understanding. 3rd ed. New York: W.H. Freeman and Co., 2003.
Voráčová a kol., Atlas geometrie. Geometrie krásná a užitečná. Academia, Praha, 2012.
Vyšín, J. a kol.: Geometrie pro pedagogické fakulty I. díl, SPN, Praha, 1965.
Eukleides, Eukleidovy základy (Elementa), překlad F. Servít, 1907.
Dostupné na https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eukleides_Servit.pdf
https://khanovaskola.cz ... Khanova škola
https://www.ixl.com ... IXL
www.geogebra.org ... program GeoGebra (možnost bezplatného stažení)
Wolfram Demonstrations Project
www.cut-the-knot.org (Interactive Mathematics Miscellany and Puzzles)
http://www.math.uoc.gr (Geometrikon - galerie geometrických témat)
Roman Hašek, katedra matematiky PF JU, kontakt: hasek@pf.jcu.cz