GEOMETRIE III - KMA/7G3

Geometrie III se věnuje zobrazení trojrozměrných útvarů v rovině a zkoumání jejich základních vlastností a vztahů.



Osnova předmětu

  • Eukleidovský trojrozměrný prostor. Souřadnice bodu.
  • Základní geometrická tělesa.
  • Zobrazení útvarů trojrozměrného prostoru. Promítání. Volné rovnoběžné promítání.
  • Kolmé promítání. Tři základní průměty. Použití v 3D programu.
  • Kótované promítání. Mongeovo promítání.
  • Kosoúhlé promítání. Axonometrie.
  • Středové promítání.
  • Vyplňování prostoru. Stavby z kostek.
  • Rekonstrukce prostorového objektu ze základních průmětů. Reálné a virtuální modely.
  • Mnohostěny. Sítě mnohostěnů.
  • Pravidelné a polopravidelné mnohostěny.
  • Řezy útvarů rovinou.
  • Řešení stereometrických a aplikačních úloh.

PŘEDNÁŠKA + SEMINÁŘ 1

Geometrie III - text (fáze 1)

GeoGebra: [Rovnoběžné promítání] [Středové promítání]

Úkol:  V programu GeoGebra zobrazte kulovou plochu. Použijte různé druhy promítání. Porovnejte výsledky pravoúhlého a kosoúhlého promítání.

Kulová plocha
Kulová plocha v kosoúhlém promítání

Testy prostorových schopností (orientace v prostoru, tvorba prostorových představ a manipulace s nimi)

Optické iluze



PŘEDNÁŠKA + SEMINÁŘ 2

Geometrie III - text (fáze 2)

Úkol:  Nakreslete, sestavte ze stavebnice či najděte na internetu všemožná geometrická tělesa. Pokuste se je pojmenovat a popsat jejich vybrané geometrické vlastnosti. Inspirujte se na stránce https://en.wikipedia.org/wiki/Solid_geometry.

Domácí úkol:  Vyrobte nebo někde sežeňte kvádr, válec a jehlan s podstavou ve tbaru rovnostranného trojúhelníku a přineste na příští seminář. Můžete využít http://www.korthalsaltes.com.



PŘEDNÁŠKA + SEMINÁŘ 3

Geometrie III - text (fáze 3)

Úkol:  Každé z těles uvedených na str. 10-11 textu Geometrie III - text (fáze 3) zobrazte v programu GeoGebra. Alespoň pro vybraná z nich potom využijte možnost programu měnit metodu promítání (axonometrie, perspektiva, kosoúhlé promítání) a směr pohledu na zobrazovaný objekt (půdorys, nárys a bokorys) a všemi těmito způsoby si je zobrazte. Pokuste se popsat některé zjevné odlišnosti v zobrazení téhož tělesa různými metodami.



PŘEDNÁŠKA + SEMINÁŘ 4

Geometrie III - text (fáze 3)

Úkol:  U geometrických zobrazení nás zajímají vlastnosti a charakteristiky, které se při nich zachovávají, tj. platí jak pro vzor, tak i pro jeho obraz, říkáme jim invarianty<\i> daného zobrazení. Známe například tvrzení, že se při určitém zobrazení “zachovává incidence”. Zjistěte experimentálně, zda se u rovnoběžného a středového promítání zachovává střed úsečky. Své závěry se pokuste dokázat.



PŘEDNÁŠKA + SEMINÁŘ 5

Geometrie III - text (fáze 4)



PŘEDNÁŠKA + SEMINÁŘ 6

Geometrie III - text (fáze 5)

Úkol:  Zobrazte kvádr o rozměrech 3, 4 a 5 cm prostřednictvím těchto zobrazovacích metod:
a) Volné rovnoběžné promítání.
b) Kosoúhlé promítání (ω = 150°, 3/4).
c) Kavalírní perspektiva (ω = 135°).
d) Vojenská perspektiva (ω = 135°).
(Dle vlastního uvážení zvolte pravotočivou nebo levotočivou soustavu souřadnic. Rýsujte nebo kreslete od ruky.)



PŘEDNÁŠKA + SEMINÁŘ 6

Geometrie III - text (fáze 6)

Úkol 1:  Určete délku úsečky AB; A[-4;2;5], B[2;-2;1].
[3D znázornění (GeoGebra), Animace řešení, varianta 1, Animace řešení, varianta 2]

Úkol 2: V kótovaném promítání jsou dány průměty bodů A, B; |A1B1| = 7 cm, zA=5, zB=2. Určete:
a) Stopník přímky AB.
b) Odchylku α přímky AB od průmětny.
c) Skutečnou velikost úsečky AB.
d) Vystupňujte přímku AB.
[Zadání v PDF]

Úkol 3: Rozhodněte o vzájemné poloze přímek p = AB, q = CD (viz prezentace k přednášce):
Kótované promítání - vzájemná poloha přímek
[Animace / varianta 1 , Animace / varianta 2]



PŘEDNÁŠKA + SEMINÁŘ 7

Geometrie III - text (fáze 7)

Úvod do Mongeova promítání - zobrazení bodu, přímky a roviny.

Úkol 1: Sestrojte stopy roviny dané (i) třemi body, (ii) dvěma rovnoběžkami. [Zadání v pdf]

Úkol 2: Sestrojte sdružené průměty hlavních přímek h, f roviny σ, která je dána dvěma rovnoběžkami a, b. Zobrazte stopy roviny σ. [Animace]

Řešené příklady z přednášky:

Příklad 8: Sestrojte stopy roviny σ dané různoběžkami a, b.  [Animace (stopníky)] [Animace (hlavní přmky)]

Příklad 9: Sestrojte stopy roviny σ dané bodem A a přímkou b.   [Animace]

Úkol:  Sestrojte stopy roviny dané přímkami a, b (Zadání v PDF) :
Sestrojte stopy roviny
Rovina je určena dvěma rovnoběžkami
Sestrojte stopy roviny
Rovina je určena dvěma různoběžkami



PŘEDNÁŠKA + SEMINÁŘ 8

Geometrie III - text (fáze 8)

Mongeovo promítání II (metrické úlohy, kružnice).

Příklad 1: Určete skutečnou velikost úsečky AB; A = [3; -1; 2], B = [0; 3; 3,5].   [Animace]

Příklad 2: Určete sdružené průměty přímky AB, která leží v rovině ρ(-5; 5; 4); A = [0; 2; ?], B = [2; 1; ?].
[Animace, 3D znázornění: Přímka v rovině (GeoGebra 3D)]

Příklad 3: Určete průsečík přímky AB s rovinou ν(-4; 4; 5), A = [2; 1; 0], B = [-5; 4; 8].   [Animace]

Příklad 4: Bodem K = [2; 3; 4] veďte přímku kolmou k rovině ρ(-3; 4; 4).

Příklad 5: Určete vzdálenost bodu V=[5; 7; 7] od roviny ρ = (5; 4; 6). [Animace - sklopením]   [Animace - otočením]

Příklad 6: Sestrojte v Mongeově promítání sdružené průměty kružnice k, která leží v rovině kolmé na nákresnu. [Animace]

Příklad 7: Sestrojte v Mongeově promítání sdružené průměty kružnice k, která leží v obecně umístěné rovině. [Animace]



PŘEDNÁŠKA + SEMINÁŘ 9

Geometrie III - text (fáze 9)

Mnohostěny.

Krychle – kvádr – hranol  /  Hranolová plocha – hranol

Objem jehlanu (You Tube)

Eulerův vztah

Úkol: Ze stavebnice vytvořte různé mnohostěny. U každého určete počet jeho vrcholů, stěn a hran a tyto údaje zaznamenejte do tabulky. Hledejte výraz obsahující tyto údaje, jehož hodnota je pro všechny mnohostěny, případně jejich většinu, stejná.

Euler's Formula (www stránka)  /  Wikipedia: Euler characteristic  /  dynamický (topologický) důkaz

Pravidelné mnohostěny (Platónská tělesa)

Pravidelné mnohostěny.

Pravidelné šestiúhelníkové dlaždice

Platónská tělesa: Wikipedia: Platonic solid.

Dualita Platónských těles: [4-4 | 6-8 | 12-20]



PŘEDNÁŠKA + SEMINÁŘ 10

Geometrie III - text (fáze 9)

Úkol:  V programu GeoGebra, konkrétně v Grafickém náhledu 3D, proveďte řez čtyřbokého jehlanu ABCDE rovinou FGH. Sestrojte tak, aby bylo možné měnit parametry jehlanu i roviny tažením myší. (Inspirace viz https://www.geogebra.org/m/mpe4dbfn)

Úvod do středové kolineace a osové afinity / Středová kolineace (převzato z textu R. Hašek: Geometrie 4) / Osová afinita (převzato z textu R. Hašek: Geometrie 3)

GeoGebra: [Středové promítání] [Středová kolineace] [Rovnoběžné promítání] [Osová afinita]

Úkol 1:  V programu GeoGebra 5 vytvořte modely těles dle níže uvedených obrázků i s popisem zobrazených bodů. Potom sestrojte řezy těchto těles rovinami určenými body A'B'C', resp. A'B'D'.

Řez trojbokého jehlanu Řez čtyřbokého jehlanu Řez trojbokého hranolu Řez čtyřbokého jehlanu

Úkol 2:  Osová afinita v rovině je dána osou o a dvojicí bodů P, P'. Sestrojte obraz daného trojúhelníku ABC. [Zadání v GeoGebře]

Příklad: Je dána přímka o a trojúhelník ABC. Sestrojte obraz A'B'C' trojúhelníku ABC v takové osové afinitě, aby byl trojúhelník A'B'C' rovnostranný. [Řešení v GeoGebře]

Úkol 3:  Sestrojte řez kvádru ABCDA'B'C'D' rovinou MNP; M je vnitřní bod hrany CC', pro který platí 4|CM|=|CC'|, N je střed hrany A'D' a bod P leží na prodloužení hrany B'B za bod B a platí 3|BP|=|BB'|.
(J. Polák: Přehled středoškolské matematiky, str. 481, Zadání v GeoGebře)



PŘEDNÁŠKA + SEMINÁŘ 11

Geometrie III - text (fáze 9)

Aplikace osové afinity: Elipsa jako afinní útvar ke kružnici.

Příklad: Ve volném rovnoběžném promítání zobrazte krychli, která má na stěnách nakresleny kružnice o průměru a (délka hrany krychle). [Krychle s kružnicemi na stěnách.] [Řešení v programu GeoGebra.]



Literatura

[1]  Drábek, K., Harant, F., Setzer, O. (1978) Deskriptivní geometrie I. Praha: SNTL.
[2]  Kargerová, M. (2007) Deskriptivní geometrie pro technické školy vysoké, vyšší a střední. Praha: Montanex.
[3]  Kuřina, F. (1989) Umění vidět v geometrii. Praha: SPN.
[4]  Kuřina, F. (1996) 10 pohledů na geometrii. Praha: Akademie věd České republiky.
[5]  Pomykalová, E. (2010) Deskriptivní geometrie pro střední školy. Praha: Prometheus.
[6]  Pomykalová, E. (2014) Matematika pro gymnázia – Stereometrie. Praha: Prometheus.
[7]  Polák, J. (2015) Přehled středoškolské matematiky. Praha: Prometheus.
[8]  Urban, A. (1982) Deskriptivní geometrie I. Praha: SNTL.
[9]  Doležal, J. Základy geometrie a Geometrie. VŠB-TU Ostrava, on-line učebnice
      [http://mdg.vsb.cz/jdolezal/StudOpory/Uvod.html].
[10]  Voráčová a kol. (2012) Atlas geometrie. Geometrie krásná a užitečná. Praha: Academia.



Internetové odkazy

Software ke stažení

sketchup.google.com ... aplikace Google SketchUp (možnost bezplatného stažení)
www.geogebra.org ... program GeoGebra (možnost bezplatného stažení)
www.rhino3d.com ... 3D modelovací program Rhinoceros
Dalest Elica ... podpora výuky stereometrie
dg.vidivici.cz ... Program Deskriptivní geometrie

Materiály pro výuku a sebevzdělávání

i2geo.net ... portál pro sdílení výukových materiálů dynamické geometrie
wiki.geogebra.org ... GeoGebra Wiki - manuál, výukové materiály, fórum apod.
wiki.geogebra.org/cs/ ... postupně překládaná česká verze GeoGebra Wiki
www.youtube.com/user/GeoGebraChannel ... GeoGebra na YouTube
www.geogebratube.org ... Materiály v GeoGebře ke stáhnutí
http://www.korthalsaltes.com ... Paper models of polyhedra



Požadavky na studenta

Otázky k zápočtu

|Úvod| LA | DG2 | VTM1 | VTM | VTM2|

Roman Hašek, katedra matematiky PF JU, kontakt: hasek@pf.jcu.cz