Gramatík a Gramatýnka | sbírka úloh

Popis a vzdělávací cíle úloh

Na této stránce učitel nalezne stručný tematický popis všech sad úloh z obou dílčích sbírek a především vzdělávací cíle jednotlivých sad spolu s odkazem na příslušné úlohy. Vždy jsou u každé sady uvedeny jak informatické cíle, tak cíle týkající se českého jazyka a literatury. Protože má většina úloh některé cíle společné, byly tyto společné cíle uvedeny zvlášť jako první.

Gramatík a Syntaktie

Společné cíle úloh:

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • se orientuje v grafu,
  • nalezne cestu v grafu za určitých podmínek.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí větné členy v dané větě a jejich pořadí,
  • rozpozná větu s (ne)vyhovujícími větnými členy či jejich pořadím.

0. Rozcvička

Jedná se o úlohy spíše seznamovací povahy, při nichž si žák vyzkouší práci v novém prostředí a osvojí si principy, na nichž staví všechny následující úlohy.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • vyznačí cestu v grafu skrze určené vrcholy,
  • určí směry cesty v grafu na jednotlivých vrcholech,
  • zdůvodní možnost cesty v grafu přes určité vrcholy.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:


1. Města a směry

Úlohy z této sady cílí na to, aby žák určil větné členy ve větě, po určení rozhodl, přes které specifické hrany grafu a v jakém pořadí povede cesta, a nakonec určil směrové příkazy, jimiž cesta na jednotlivých vrcholech povede. U některých variant navíc určí nejkratší cestu a její směr.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • pozná, přes které hrany povede cesta v grafu,
  • určí směrové příkazy pro cestu v grafu na jednotlivých vrcholech.

Rozšíření pro varianty C a D:

  • rozpozná, ze kterého směru je vhodné cestu v grafu vést,
  • nalezne nejkratší cestu v grafu.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí větné členy v dané větě a jejich pořadí.

2. Různé cesty proti nudě

V úlohách této sady bude žák určovat větné členy dvou zadaných vět, po určení rozhodne, přes které specifické hrany povede cesta v grafu, a nakonec vyznačí dvě možné cesty přes určené hrany na obrázku grafu.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • vyznačí v grafu dvě možné cesty zahrnující vybrané hrany.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí větné členy v dané větě a jejich pořadí.

3. Vyber, nebo uprav

V úlohách tohoto typu žák určí větné členy u tří vět a na základě tohoto určení rozhodne, které cesty v grafu zahrnující vybrané hrany jsou realizovatelné a které nikoli. Věty, jejichž větné členy nejsou pro cestu v grafu vhodné, větněčlensky upraví tak, aby byly významově co nejvíce podobné svým původním verzím a aby cesty v grafu s nimi spjaté byly nově realizovatelné.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • určí, které cesty v grafu jsou vhodné a neporušují podmínky,
  • upraví nevhodné cesty v grafu.

Rozšíření pro varianty C a D:

  • rozpozná, ze kterého směru je vhodné cestu v grafu vést.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí větné členy v dané větě a jejich pořadí,
  • pozná větněčlensky (ne)vyhovující větu,
  • vhodně upraví větu s ohledem na její význam a na větněčlenské možnosti.

4. Syntaktické uzavírky

V těchto úlohách žák určí větné členy čtyř vět a rozhodne, které cesty v grafu zahrnující vybrané hrany jsou za specifických grafových podmínek realizovatelné. Grafy v této sadě totiž obsahují buďto uzavřené vrcholy, přes které není možné vést cestu, anebo hrany s tímtéž omezením.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • uvažuje změny grafu a rozumí jejich důsledkům,
  • určí, které cesty jsou s ohledem na změny v grafu (ne)realizovatelné.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí větné členy v dané větě a jejich pořadí,
  • pozná větněčlensky (ne)vyhovující větu s ohledem na změny v grafu.

5. Cesty podle nálady

V rámci úloh této sady žák vytvoří s ohledem na větněčlenskou stavbu takové věty, aby cesta v grafu s nimi spojená vedla přes co nejnižší/nejvyšší množství specifických hran či vrcholů.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • nalezne vhodnou cestu v grafu přes specifické hrany,
  • nalezne cestu v grafu přes co nejmenší/největší počet vrcholů či specifických hran,
  • vyznačí cestu v grafu.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • vytvoří větu odpovídající výběru a pořadí větných členů.

6. Kouzelné přenášedlo

Tato sada úloh cílí na to, aby žák určil větné členy tří vět, po určení odhalil cestu či cesty s nimi spojené a správně zvolil dvojici vrcholů, mezi nimiž by bylo možné bez následků vynechat co nejvíce jinak nezbytných vrcholů. Počet vrcholů „před a po“ zapíše.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • určí vhodnou cestu v grafu s ohledem na zadání,
  • vyznačí dvojici vrcholů, mezi nimiž by bylo možné vynechat co nejvíce vrcholů.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí větné členy v dané větě a jejich pořadí.

7. Společné cesty

V této sadě jsou úlohy koncipovány tak, aby žák určil větné členy tří vět, po určení rozhodl, přes které hrany povedou všechny tři s větami souvisejicí cesty v grafu, a tyto společné hrany vyznačil na obrázku grafu.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • nalezne průnik tří různých cest v grafu,
  • vyznačí společné hrany tří různých cest v grafu.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí větné členy v dané větě a jejich pořadí.

8. Roznos na různé způsoby

Během úloh z této sady žák odvodí z textu, jak bude vypadat algoritmus či podmínky cesty v grafu, a s touto znalostí vybere jednu ze tří vět, jejíž větné členy by takové cestě v grafu odpovídaly.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • popíše algoritmus či podmínky cesty v grafu,
  • odhalí správnou cestu v grafu dle algoritmu či stanovených podmínek.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí větné členy v dané větě a jejich pořadí,
  • pozná větněčlensky (ne)vyhovující větu s ohledem na zadání.

9. Zastávka na občerstvení

Úlohy této sady se zaměřují na to, aby žák určil větné členy neúplné věty a po tomto určení rozhodl o pravdivosti tří vyroků, jež se týkají cesty v grafu v širokém slova smyslu (počet vrcholů, využité směrové příkazy, potenciální zbytek cesty, další větné členy, …), a aby také sám zodpověděl dvě otázky podobného druhu.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • určí pravdivost výroků týkajících se cesty v grafu,
  • zodpoví otázky týkající se cesty v grafu v širokém slova smyslu,
  • uvažuje nad možnostmi pokračování cesty v grafu.

Rozšíření pro varianty C a D:

  • odůvodní výběr směru cesty v grafu.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí větné členy v neúplné větě,
  • uvažuje nad variantami doplnění věty o nové větné členy,
  • pozná větněčlenskou platnost přidávaného slova či sousloví do neúplné věty.

10. Rozpité zápisky

V této sadě úloh žák zanalyzuje neúplnou posloupnost směrových příkazů pro cestu v grafu a na základě této analýzy a správného větněčlenského rozboru vět z nabídky rozhodne, která cesta v grafu související s určitou větou by byla těmito směrovými příkazy realizovatelná.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • z dostupných směrových příkazů odvodí, které možnosti cesty v grafu (ne)může vyřadit,
  • dle dostupných směrových příkazů určí chybějící směrové příkazy,
    a tím pádem i cestu v grafu.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí větné členy v dané větě a jejich pořadí,
  • pozná větněčlensky (ne)vyhovující větu s ohledem na posloupnost příkazů.

11. Gramatíkův multitasking

Předposlední sada úloh cílí na to, aby žák s ohledem na pořadí větných členů ve větách a na uzpůsobení grafu vybral vhodnou dvojici vět, pro tuto dvojici vyznačil odpovídající cestu v grafu na obrázku a ke specifickým hranám vypsal ve správném pořadí příslušné větné členy z vybrané dvojice vět.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • nalezne a vyznačí vhodnou cestu v grafu pro dvě jiné cesty
    zahrnující stěžejní hrany obou z nich.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí větné členy v dané větě a jejich pořadí,
  • připíše odpovídající větné členy vybraných vět k příslušným hranám.

12. Bonusové úlohy

Zaměření bonusových úloh je velmi široké, ale přímo navazuje na předchozí sady a jejich principy rozšiřuje či kombinuje. Žák si zde vyzkouší např. doplnění směrových příkazů cesty v grafu, práci se specifickými hranami, vytváření vět s různými druhy větných členů, opravu zápisu směrových příkazů, volbu nejlepších či nejkratších cest v grafu, hledání všech možných cest v grafu apod.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

Pro variantu A:

  • doplní směrové příkazy pro cestu v grafu na zbývajících vrcholech,
  • určí, které cesty v grafu jsou vhodné a neporušují podmínky,
  • rozhodne, které hrany by se měly prohodit pro uskutečnění cesty v grafu.

Pro variantu B:

  • nalezne chyby v záznamu cesty grafem a opraví je,
  • určí nejkratší cestu v grafu a správně odůvodní její volbu,
  • zapíše požadované vrcholy grafu; určí směrové příkazy cesty v grafu,
  • vyznačí dvojici vrcholů s ohledem na danou cestu v grafu.

Pro variantu C:

  • určí směr a vrcholy cesty v grafu; nalezne cestu z opačného směru,
  • vyznačí cestu v grafu,
  • uvažuje nad změnou cesty v grafu,
  • ohodnotí pravdivost výroků týkajících se cesty v grafu,
  • vyznačí všechny možné cesty v grafu s ohledem na zadání.

Pro variantu D:

  • vyznačí všechny možné cesty v grafu s ohledem na zadání,
  • nalezne vhodnou cestu v grafu přes specifické hrany,
  • určí cestu v grafu vyhovující daným podmínkám.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

Pro variantu A:

  • určí větné členy v neúplné větě a jejich pořadí,
  • pozná větu jednočlennou.

Pro variantu B:

  • určí větné členy v úplné i neúplné větě a jejich pořadí.

Pro variantu C:

  • určí větné členy ve větě a jejich pořadí,
  • přizpůsobí podobu věty s ohledem na význam a dodržení větněčlenské platnosti
    všech jejích členů,
  • uvažuje nad změnou věty po přidání dalšího větného členu.

Pro variantu D:

  • určí větné členy ve větě a jejich pořadí,
  • vytvoří větu odpovídající specifickým větněčlenským požadavkům.

Gramatýnka a slovotvorné tunely

Společné cíle úloh:

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • odhalí funkci jednotlivých algoritmických funkcí,
  • pracuje se symbolickými příkazy algoritmických funkcí.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí slovotvorné změny slova,
  • vhodně upraví příslušný tvar slova.

0. Rozcvička

Jedná se o úlohy spíše seznamovací povahy, při nichž si žák vyzkouší práci v novém prostředí a osvojí si principy, na nichž staví všechny následující úlohy.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • dle symbolického příkazu zaznamená jednoduchou algoritmickou funkci,
  • určí výstup algoritmické funkce na základě informací o ní samotné a jejím vstupu.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • určí tvar slova podle vzoru slovotvorné změny.

1. Chybějící zápisky

V této sadě úloh žák prozkoumá neúplný zápis příkazů spolu se vstupním, základovým slovem a jeho výstupním, koncovým tvarem a doplní do řady za pomoci dostupných vyobrazených algoritmických funkcí (tunelů) správnou podobu příkazu odpovídající chybějící části slovotvorné řady.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • doplní odpovídající příkaz do posloupnosti příkazů.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • analyzuje slovotvornou řadu daného slova a doplní její chybějící část.

2. Gramatýnčino značení

V úlohách této sady žák sestaví posloupnost příkazů na základě poskytnutého vstupního, základového slova a jeho výstupního, koncového tvaru, a vytvoří tak slovotvornou řadu daného slova.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • sestaví správnou posloupnost příkazů na základě znalosti vstupu a výstupu algoritmu.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • na základě znalosti základového a konečného odvozeného slova
    určí jednotlivé slovotvorné změny.

3. Přetvořené slovo

Tato sada úloh si klade za cíl, aby žák na základě vstupního, základového slova a poskytnuté slovotvorné řady zaznamenané posloupností příkazů správně odvodil výstupní, koncový tvar daného slova.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • na základě znalosti vstupu algoritmu a jeho struktury určí jeho výstup.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • na základě znalosti základového slova a slovotvorné řady
    určí podobu konečného odvozeného slova.

4. Nový tunel

Úlohy této sady jsou zaměřeny na to, aby žák zanalyzoval slovotvornou řadu zaznamenanou posloupností příkazů včetně vstupního, základového a výstupního, koncového slova a rozpoznal podstatu práce jedné dílčí, nepopsané algoritmické funkce. Tuto funkci následně pomocí vstupního a výstupního stavu správně popíše.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • se znalostí vstupu i výstupu složeného algoritmu a jeho průběhu
    doplní vlastnosti jeho chybějící části.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • vhodně doplní část slovotvorné řady.

5. Slovotvorné procesy

Cílem této sady úloh je, aby žák prozkoumal čtyři různé slovotvorné řady zaznamenané posloupností příkazů a správně odhalil, které mohou být aplikovány na známé vstupní, základové slovo. K takto zvoleným slovotvorným řadám doplní správný výstupní, koncový tvar slova.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • vybere vhodné posloupnosti příkazů s ohledem na zadání,
  • určí podobu výstupu algoritmu daného vybranými posloupnostmi příkazů.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • rozpozná vhodnou slovotvornou řadu pro dané slovo a určí konečné odvozené slovo.

6. Jak se slovo měnilo

V této sadě úloh žák na základě znalosti vstupního, základového slova a poskytnuté posloupnosti příkazů vytvoří slovotvornou řadu daného slova, tedy výstupy všech dílčích algoritmických funkcí v této posloupnosti.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • čte posloupnost příkazů a určí jednotlivé dílčí výstupy algoritmických funkcí.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • na základě znalosti základového slova a posloupnosti slovotvorných
    změn určí jednotlivé tvary slova.

7. I Gramatýnka chybuje

V poslední sadě úloh žák zanalyzuje slovotvornou řadu danou posloupností příkazů, vstupním, základovým slovem a jeho výstupním, koncovým tvarem, nalezne chyby v posloupnosti příkazů a vhodně je opraví s ohledem na vstupní a výstupní podmínky celého algoritmu.

Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:

  • nalezne chyby v posloupnosti příkazů a opraví je.

Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:

  • odhalí chyby v slovotvorné řadě a opraví je.