Na této stránce učitel nalezne stručný tematický popis všech sad úloh z obou dílčích sbírek a především vzdělávací cíle jednotlivých sad spolu s odkazem na příslušné úlohy. Vždy jsou u každé sady uvedeny jak informatické cíle, tak cíle týkající se českého jazyka a literatury. Protože má většina úloh některé cíle společné, byly tyto společné cíle uvedeny zvlášť jako první.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
Jedná se o úlohy spíše seznamovací povahy, při nichž si žák vyzkouší práci v novém prostředí a osvojí si principy, na nichž staví všechny následující úlohy.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
Úlohy z této sady cílí na to, aby žák určil větné členy ve větě, po určení rozhodl, přes které specifické hrany grafu a v jakém pořadí povede cesta, a nakonec určil směrové příkazy, jimiž cesta na jednotlivých vrcholech povede. U některých variant navíc určí nejkratší cestu a její směr.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Rozšíření pro varianty C a D:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
V úlohách této sady bude žák určovat větné členy dvou zadaných vět, po určení rozhodne, přes které specifické hrany povede cesta v grafu, a nakonec vyznačí dvě možné cesty přes určené hrany na obrázku grafu.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
V úlohách tohoto typu žák určí větné členy u tří vět a na základě tohoto určení rozhodne, které cesty v grafu zahrnující vybrané hrany jsou realizovatelné a které nikoli. Věty, jejichž větné členy nejsou pro cestu v grafu vhodné, větněčlensky upraví tak, aby byly významově co nejvíce podobné svým původním verzím a aby cesty v grafu s nimi spjaté byly nově realizovatelné.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Rozšíření pro varianty C a D:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
V těchto úlohách žák určí větné členy čtyř vět a rozhodne, které cesty v grafu zahrnující vybrané hrany jsou za specifických grafových podmínek realizovatelné. Grafy v této sadě totiž obsahují buďto uzavřené vrcholy, přes které není možné vést cestu, anebo hrany s tímtéž omezením.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
V rámci úloh této sady žák vytvoří s ohledem na větněčlenskou stavbu takové věty, aby cesta v grafu s nimi spojená vedla přes co nejnižší/nejvyšší množství specifických hran či vrcholů.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
Tato sada úloh cílí na to, aby žák určil větné členy tří vět, po určení odhalil cestu či cesty s nimi spojené a správně zvolil dvojici vrcholů, mezi nimiž by bylo možné bez následků vynechat co nejvíce jinak nezbytných vrcholů. Počet vrcholů „před a po“ zapíše.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
V této sadě jsou úlohy koncipovány tak, aby žák určil větné členy tří vět, po určení rozhodl, přes které hrany povedou všechny tři s větami souvisejicí cesty v grafu, a tyto společné hrany vyznačil na obrázku grafu.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
Během úloh z této sady žák odvodí z textu, jak bude vypadat algoritmus či podmínky cesty v grafu, a s touto znalostí vybere jednu ze tří vět, jejíž větné členy by takové cestě v grafu odpovídaly.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
Úlohy této sady se zaměřují na to, aby žák určil větné členy neúplné věty a po tomto určení rozhodl o pravdivosti tří vyroků, jež se týkají cesty v grafu v širokém slova smyslu (počet vrcholů, využité směrové příkazy, potenciální zbytek cesty, další větné členy, …), a aby také sám zodpověděl dvě otázky podobného druhu.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Rozšíření pro varianty C a D:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
V této sadě úloh žák zanalyzuje neúplnou posloupnost směrových příkazů pro cestu v grafu a na základě této analýzy a správného větněčlenského rozboru vět z nabídky rozhodne, která cesta v grafu související s určitou větou by byla těmito směrovými příkazy realizovatelná.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
Předposlední sada úloh cílí na to, aby žák s ohledem na pořadí větných členů ve větách a na uzpůsobení grafu vybral vhodnou dvojici vět, pro tuto dvojici vyznačil odpovídající cestu v grafu na obrázku a ke specifickým hranám vypsal ve správném pořadí příslušné větné členy z vybrané dvojice vět.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
Zaměření bonusových úloh je velmi široké, ale přímo navazuje na předchozí sady a jejich principy rozšiřuje či kombinuje. Žák si zde vyzkouší např. doplnění směrových příkazů cesty v grafu, práci se specifickými hranami, vytváření vět s různými druhy větných členů, opravu zápisu směrových příkazů, volbu nejlepších či nejkratších cest v grafu, hledání všech možných cest v grafu apod.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Pro variantu A:
Pro variantu B:
Pro variantu C:
Pro variantu D:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
Pro variantu A:
Pro variantu B:
Pro variantu C:
Pro variantu D:
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
Jedná se o úlohy spíše seznamovací povahy, při nichž si žák vyzkouší práci v novém prostředí a osvojí si principy, na nichž staví všechny následující úlohy.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
V této sadě úloh žák prozkoumá neúplný zápis příkazů spolu se vstupním, základovým slovem a jeho výstupním, koncovým tvarem a doplní do řady za pomoci dostupných vyobrazených algoritmických funkcí (tunelů) správnou podobu příkazu odpovídající chybějící části slovotvorné řady.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
V úlohách této sady žák sestaví posloupnost příkazů na základě poskytnutého vstupního, základového slova a jeho výstupního, koncového tvaru, a vytvoří tak slovotvornou řadu daného slova.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
Tato sada úloh si klade za cíl, aby žák na základě vstupního, základového slova a poskytnuté slovotvorné řady zaznamenané posloupností příkazů správně odvodil výstupní, koncový tvar daného slova.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
Úlohy této sady jsou zaměřeny na to, aby žák zanalyzoval slovotvornou řadu zaznamenanou posloupností příkazů včetně vstupního, základového a výstupního, koncového slova a rozpoznal podstatu práce jedné dílčí, nepopsané algoritmické funkce. Tuto funkci následně pomocí vstupního a výstupního stavu správně popíše.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
Cílem této sady úloh je, aby žák prozkoumal čtyři různé slovotvorné řady zaznamenané posloupností příkazů a správně odhalil, které mohou být aplikovány na známé vstupní, základové slovo. K takto zvoleným slovotvorným řadám doplní správný výstupní, koncový tvar slova.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
V této sadě úloh žák na základě znalosti vstupního, základového slova a poskytnuté posloupnosti příkazů vytvoří slovotvornou řadu daného slova, tedy výstupy všech dílčích algoritmických funkcí v této posloupnosti.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák:
V poslední sadě úloh žák zanalyzuje slovotvornou řadu danou posloupností příkazů, vstupním, základovým slovem a jeho výstupním, koncovým tvarem, nalezne chyby v posloupnosti příkazů a vhodně je opraví s ohledem na vstupní a výstupní podmínky celého algoritmu.
Vzdělávací cíle z oblasti Informatika | Žák:
Vzdělávací cíle z oblasti Český jazyk a literatura | Žák: